Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Skov-Forgemmigej??? (Læst 1438 gange) Postet d. 14-12-14 kl. 21:41
Jeg er nået frem til, at det må være Skov-forglemmigej pga. bladfylden nederst på planten, den er håret fra top til tå samt bægertændernes lange og slanke facon.

Stemmer det?

Fotos er taget i Skindbjerglund/Himmerland 30.5.2014 ved vejkant i lysåben løvskov.

Vh Karl Kjærgaard

Skov-Forgemmigej??? (Jeg er nået frem til, at det må være Skov-forglemmigej pga. bladfylden nederst på planten, den er hå)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 14-12-14 kl. 21:43. Emne: Skov-Forgemmigej???
Blomster:

Skov-Forgemmigej??? (Blomster:)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 452)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 14-12-14 kl. 21:44. Emne: Skov-Forgemmigej???
Bægerblade:

Skov-Forgemmigej??? (Bægerblade:)
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 576)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 14-12-14 kl. 21:49. Emne: Skov-Forgemmigej???
Kommer der flere billeder? Vi kunne godt brug nærbilleder af blomster og bægere. Med størrelse på.

Jeg synes Skov-Forglemmigej er et god bud. Men billedet ligner osse arten Mark-Forglemmigej. Og så er der noget, der hedder Myosotis (sylvatica) umbrata, samt en fjerde art i Norge.

De fire slags ligner hinanden rigtig meget.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 14-12-14 kl. 21:50. Emne: Skov-Forgemmigej???
Der var jo blomsterbillederne!

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 14-12-14 kl. 21:53. Emne: Skov-Forgemmigej???
Det er ikke den norske, for der rager kronrøret frem af bægeret. Og så vidt jeg kan bedømme, så er kronerne for store til Mark-Forglemmigej.

Men den store løvfylde tyder på ssp. umbrata. Den er jeg usikker på at kunne kende med sikkerhed.

Yderligere studier er velkomne.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 14-12-14 kl. 22:21. Emne: Skov-Forgemmigej???
Der er flere lignende arter nede i Mellem-Tyskland, men ligesom med den norske, så er det tvivlsomt, om vi har dem i Danmark. Men hvem har set efter?

Myosotis umbrata har vi dog. Jeg har fundet den flere gange. Men har ikke mine noter mere.

Jeg huskede Myosotis umbrata som noget, der er slået sammen med Skov-Forglemmigej. Men Fugle&Natur synes, den mere ligner Mark-Forglemmigej. - se linket HER Jeg synes, den ligner en mellemting.

Her er nogen om, hvordan man kan kende den:

hilsen fra Henry

Skov-Forgemmigej??? (Der er flere lignende arter nede i Mellem-Tyskland, men ligesom med den norske, så er det tvivlsomt,)
Foto: Klip fra Stace, 3. udgave, side 564
Klik på billedet for original størrelse (888 x 253)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 14-12-14 kl. 22:35. Emne: Skov-Forgemmigej???
Forresten er der en nem måde at kende Myosotis umbrata på: de modne bægere falder af - og lader frugtstilken sidde tibage. I det hele taget er dens bægere påfaldnde kraftigere end hos Mark-Forglemmigej. Mens blomsterkronerne er en smule for små til at være Skov-Forglemmigej. Der skal måles.

Myosotis umbrata står sædvanligvis på tydeligt fugtigere steder end Mark-Forglemmigej. F.eks. på kratrige enge, eller i fugtige naturskove.

Skov-Forglemmigej står som regel på steder, hvor den er forvildet fra dyrkning. Gerne i frodig skovbund, som tørrer ud i løbet af sommeren - og så er den væk for det år.

Myosotis umbrata sætter løvrige rosetter - og kan remontere i løbet af sommeren. Velsagtens såfremt den ikke bliver skyget ud.

Alt dette er næppe noget, der står i moderne danske standardfloraer, for de bøger er hovedsagelig afskrift af gamle danske oplysninger.

Mine påstande er heller ikke alle gode nok - de er ikke ordentlig afprøvet - og kunne trænge til en grundig efterforskning!

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 14-12-14 kl. 22:37. Emne: Skov-Forgemmigej???
Forresten har jeg jo slet ikke sagt, at din plante er en Myosotis umbrata. Det skal undersøges grundigere.

Muligvis er den bare en helt almindlige Skov-Forglemmigej med alt for meget løvværk ved grunden.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#9 Kommentar postet d. 15-12-14 kl. 09:14. Emne: Skov-Forgemmigej???
Hej Henry

Tak for dine udførlige kommentarer. De er et godt eksempel på, at bedst som man som amatør tror, at man har nærmet sig et svar, - ja, så viser det sig, at man kan grave et lag længere ned.

Jeg kom til at tænke på, at planten stod i et område, der er naturplejet af kreaturer for at hindre opvækst af ahorn.

Men det kan næppe have betydning for den kraftige bladvækst nederst-eller hvad? Ved bid skulle den vel buske/forgrene sig meget mere.

Den Nye Nordiske Flora (2005) omtaler ikke (under)arten umbrata.

Det ender måske med, at jeg må se, om jeg kan genfinde den derude om fem måneder?

Jeg lader lige tråden stå åben et par dage.

Venlig hilsen

Karl

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator