Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Artsoprettelse og -redigering -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Damkjer
2 arter med (næsten) samme danske navn (Læst 347 gange) Postet d. 18-12-14 kl. 20:17
Hej

Søgte på Nemophora metallica, og så den havde fået det danske navn "Blåhat-Langhornsmøl".

Så søgte dette navn på google, men glemte bindestregen. Og så var jeg tilbage på F&N på en anden art: Nemophora cupriacella

Blåhat-Langhornsmøl / Nemophora metallica

- se linket HER

Blåhatlanghornsmøl / Nemophora cupriacella

- se linket HER

Måske jeg har overset noget, men det er vel ikke hensigtsmæssig med næsten identiske danske navne?

Venlig hilsen

Michael Damkjer

Kommentér

Line Sabroe
#1 Kommentar postet d. 03-02-15 kl. 16:55. Emne: 2 arter med (næsten) samme danske navn
Hej Michael

Jeg er godt opmærksom på problemet, og jeg vil være tilbøjelig til at mene, at N. metallica som den mest almindelige af de to arter bør have navnet. N. cupriacella fik først sit danske navn efter opdateringen af artslisterne, og det er ikke det eneste tilfælde af dobbeltkonfekt på danske navne, som opstod på den måde.

Hvis man sammenligner med de svenske navne hedder N. metallica åkerväddsantennmal, som kan oversættes til Blåhat-Langhornsmøl og N. cupriacella hedder ängsväddsantennmal, som kan oversættes til Djævelsbid-Langhornsmøl. Det giver derfor fint mening, at bevare navnet for metallica og slette det andet. Jeg vil dog ikke gå så langt som til at omdøbe cupriacella til Djævelsbid-Langhornsmøl, så den må gå uden dansk navn indtil videre.

VH Line

Kommentér

Lars Andersen
#2 Kommentar postet d. 24-03-21 kl. 14:17. Emne: 2 arter med (næsten) samme danske navn
Line tjek kommentar ang. navne på facebook "kryb og kravl: - se linket HER

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator