Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars J Larsen
Hvilken art (Læst 574 gange) Postet d. 23-12-14 kl. 12:40
I en baggård i Stege fandt jeg i sommer/august denne plante ved siden af en Pigæble, mon det er en Datura?

Hvilken art (I en baggård i Stege fandt jeg i sommer/august denne plante ved siden af en Pigæble, mon det er en D)
Foto: Datura?
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 23-12-14 kl. 12:52. Emne: Hvilken art
Interessant!

Det er nemlig en anden art af slægten Datura. End arten Alm. Pigæble.

Denne nyindslæbte art er vist endnu kun fundet nogle få gange i Danmark. Men den er skam kommet med på Fugle&Natur - under navnet Nikkende Pigæble (Datura innoxia). - se linket HER

Artens billede mangler i Naturbasen.

hilsen fra Henry

Det ser ud til, at arten er blevet oprettet to gange - ved en fejl?

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 23-12-14 kl. 12:56. Emne: Hvilken art
Arten Datura innoxia er osse blevet oprettet under navnet Datura inoxia. Eller omvendt?

Det ene af de to navne er vel bare en stavefejl. Men hvilket af dem?

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 23-12-14 kl. 13:04. Emne: Hvilken art
Jeg kender til arten, fordi den var ved at blive almindelig i Grækenland for nogleogtyve år siden.

Men der kunne jo være endnu en art, som ser næsten lissådan ud. Derfor leder jeg på nettet efter en bestemmelsesnøgle med troværdige artskendetegn, som kan bevise ud fra billedet, at Nikkende Pigæble er den korrekte ID. Dette er endnu ikke lykkedes.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 23-12-14 kl. 13:07. Emne: Hvilken art
Her er dog en overbevisende hjemmeside om Datura inoxia/innoxia: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Lars J Larsen
#5 Kommentar postet d. 23-12-14 kl. 14:10. Emne: Hvilken art
Billedet virker overbevisende. Tak for din hjælp. Lars

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(2977)
#6 Svar postet d. 23-12-14 kl. 15:06. Emne: Hvilken art
enig i Nikkende/Centralamerikansk/Mexicansk Pigæble, som iflg. Thomas Karlsson i Svensk Botanisk Tidsskrift ganske rigtigt skal hedde Datura inoxia med ét n

udbredt på ruderater på fx Tenerife, hvor arten blomstrer i julen, mens det p.t. kniber alvorligt med overhovedet at se arten på de fynske ruderater af mangel på samme!

muy atentamente, Enrique

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6829)
#7 Svar postet d. 23-12-14 kl. 15:59. Emne: Hvilken art
Datura inoxia er det korrekte. Den er på F&N (via AlleArter) oprettet med både 1 og 2 n''er. Jeg har bedt den forkerte (2 n''er) slettet.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars J Larsen
#8 Kommentar postet d. 23-12-14 kl. 15:59. Emne: Hvilken art
Altid rart med god hjælp her i basen. Stege har jo mange indførte arter og nu altså een mere. Tak!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator