Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif H. Sørensen
Sommersvamp fra tørvemosen. (Læst 539 gange) Postet d. 01-01-15 kl. 22:24
Lidt vinteroprydning i sommerens billeder. Er det muligt at sætte navn på den her svamp der groede i tørvemosen i Storelung d. 6/7 - 2014.

Har ikke noget på den udover billederne. Hverken smag, lugt etc... så dybt useriøst... Men jeg prøver alligevel.

Mvh

Leif H. Sørensen

Ps. 2 billeder

Sommersvamp fra tørvemosen. (Lidt vinteroprydning i sommerens billeder.  Er det muligt at sætte navn på den her svamp der groede )
Leif H. Sørensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Leif H. Sørensen
#1 Kommentar postet d. 01-01-15 kl. 22:24. Emne: Sommersvamp fra tørvemosen.
Billede 2

Sommersvamp fra tørvemosen. (Billede 2)
Leif H. Sørensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#2 Kommentar postet d. 02-01-15 kl. 06:30. Emne: Sommersvamp fra tørvemosen.
Hej Leif. Det er en galerina hybrida. Det kan diskuteres om den kan kendes fra den beslægtede og ligeledes voksende i tørvemos galerine mairei (tibiicystis). Denne her ligner i mine øjne en typisk hybrida. De kan desuden adskilles via sporestørrelse, men i min litteratur er der uenighed om ved hvilke mål grænsen går.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Leif H. Sørensen
#3 Kommentar postet d. 02-01-15 kl. 08:50. Emne: Sommersvamp fra tørvemosen.
Hej Thomas

Fedt - tak for hjælpen.

Jeg tjekker den op næste gang jeg støder på den derud.

mvh

og godt nytår

Leif

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 02-01-15 kl. 09:50. Emne: Sommersvamp fra tørvemosen.
Hej begge

Ja det bliver diskuteret om vi har en eller to arter. Selv mener jeg vi har to, hvorfor jeg ikke ville indberette den som hybrida før den var mikroskoperet. Der er vist ingen af os hjelmhatteinteresserede der har en klar mening om der er en eller to arter, og om den sidste skal hedde mairei eller tibiicystis, men lad det nu ligge. På svampeatlas bliver fund heromkring ikke godkendt uden mikroskopi - i tilfældet her er det for mig ok at lade den stå som hybrida, indtil mikroskoperingen og afklaringen til sommer. Selv kender jeg kun hybrida med sikkerhed, selvom jeg også har mikrobestemt andres fund af den anden!

Godt nytår!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 03-01-15 kl. 12:30. Emne: Sommersvamp fra tørvemosen.
Hej igen

Jeg ser at den er godkendt som Galerina hybrida på svampeatlas. Jeg kender ikke grunden hertil, men tager det naturligvis til efterretning!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#6 Kommentar postet d. 03-01-15 kl. 12:44. Emne: Sommersvamp fra tørvemosen.
Hej Leif. Opmåling af sporer er altid godt og vil hjælpe til at forstå arten bedre. Man ved heller aldrig hvad fremtiden bringer af valideringskrav.

Hej Torbjørn. Du skriver at du har mikroskoperet indsamlinger af tibiicystis (lad os bare bruge det navn) har du et link ? eller oplysning om sporemål.

Tror absolut selv på arten og har da også et ikke godkendt men heller ikke afvist fund liggende på atlas.

Du skriver også at der pågår en diskussion om hvorvidt der er tale om en eller to arter, kan denne diskussion søges frem på nettet eller har det kun været internt ?

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator