Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Holm
Tachinus fimetarius? (Læst 775 gange) Postet d. 09-01-15 kl. 15:15
Fundet i Viemose syd for Skanderborg Sø i går.

5-6mm - svært at måle da den enten spurtede rundt eller lå bøjet sammen.

Jeg kommer ned til punkt 9 i nøglen i Danmarks Fauna bd. 58, side 218.

Rygleddenes punktur er meget fin og virker finere end dækvingernes. Følehornene er mørke.

Men dækvingernes farve passer så ikke helt, men jeg kan ikke se hvad det så ellers skulle være. Der er flere arter der ligner min meget godt, og har en passende længde, men hos alle disse er følehornsroden lys - hos min synes jeg den er mørk pånær et lille stykke i nederst på første følehornsled - måske er dette nok til at gå videre i nøglen? I så fald kunne det måske være Tachinus rufipes som jeg synes ligner meget godt:

- se linket HER

Eller alternativt den der hedder T. signatus herinde:

- se linket HER

Er det muligt at få navn på?

Mvh. Mathias

Tachinus fimetarius? (Fundet i Viemose syd for Skanderborg Sø i går.
5-6mm - svært at måle da den enten spurtede rundt el)
Mathias Holm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (916 x 858)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#1 Kommentar postet d. 09-01-15 kl. 15:17. Emne: Tachinus fimetarius?
Rygledenes og dækvingernes punktering

Tachinus fimetarius? (Rygledenes og dækvingernes punktering)
Mathias Holm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (903 x 823)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#2 Kommentar postet d. 09-01-15 kl. 15:21. Emne: Tachinus fimetarius?
Hmm, ok, faktisk virker rygledens og dækvingernes punktering nok nogenlunde lige fin - det afhænger jo en del af hvordan fokus er (kiggede primært på første billede).

I så fald burde det næsten være T. rufipes. Men jeg ved ikke hvad T. signatus hedder i Danmarks Fauna?

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#3 Kommentar postet d. 09-01-15 kl. 16:44. Emne: Tachinus fimetarius?
Hej Mathias

Nu har jeg brugt en halv time på den og giver op. Følehorn tyder ganske rigtigt på fimetarius, men resten passer på rufipes. T. signatus er i øvrigt synonym for T. rufipes, så der er noget rod her. Synonymerne står til orientering under artnavnene. Det kan være en art, som ikke ikke er kommet med i Danmarks Fauna, så den skal findes i ét af tillæggene.

Vh. Klaus

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#4 Kommentar postet d. 09-01-15 kl. 17:51. Emne: Tachinus fimetarius?
Hej Klaus.

Ok. En stor tak for indsatsen, jeg vil kigge i tillæggene, men jeg gør mig ikke for store forhåbninger . Mon ikke det er en eller anden usædvanlig farvevariant af en af arterne?

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#5 Kommentar postet d. 09-01-15 kl. 18:37. Emne: Tachinus fimetarius?
Jo, jeg tror det er en variant af T. rufipes. Det kunne følehornsleddene også tyde på.

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#6 Kommentar postet d. 09-01-15 kl. 21:49. Emne: Tachinus fimetarius?
Ok og der var ingen Tachinus i tillæggene. Den må jeg få Jan til at kigge på engang. Og i øvrigt tak for at vise Jan mit indlæg om Atomaria''en jeg havde oppe for nogle måneder siden. Det viste sig at være Atomaria punctithorax: - se linket HER

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#7 Kommentar postet d. 09-01-15 kl. 23:10. Emne: Tachinus fimetarius?
Nåååå, jeg havde helt glemt den. Fedt. Jeg har nu gjort den til relativ sjælden.

Vh. Klaus

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#8 Kommentar postet d. 10-01-15 kl. 18:48. Emne: Tachinus fimetarius?
Ok, tak for det .

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator