Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Vejr og vind -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
Isblomster... (Læst 4005 gange) Postet d. 10-01-15 kl. 21:39
På et ovenlysvindue (med to-lags thermoglas) monteret med tag-hældning, blev dette for mig meget usædvanlige mønster af "isblomster" fotograferet en uges tid inden jul 2014. Mønsteret sidder udvendigt på vinduet.

Vejret havde i timerne inden været vådt - regnvejr - men slog om i frost først på natten. Det "vender rigtigt", hvilket giver mig anledning til at tro, det er frysende regndråber, der har været en del af årsagen til det "grenede" mønster...??

Udsnittet her anslås til at være ca. 30 x 40 cm.

Har nogle af læserne her set noget lignende og/eller har en fuldgyldig forklaring på fænomenets oprindelse??

I spændt forhåbning om en "opklaring"...

og mvh Lars Jørgen

Isblomster... (På et ovenlysvindue (med to-lags thermoglas) monteret med tag-hældning, blev dette for mig meget usæ)
Foto: LJG
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 780)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#1 Kommentar postet d. 10-01-15 kl. 21:40. Emne: Isblomster...
...."glemte" at skrive, at lokaliteten er Midtjylland, postnr. 8654 Bryrup....

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#2 Kommentar postet d. 10-01-15 kl. 21:43. Emne: Isblomster...
Hej Lars Jørgen

Jeg har ingen idé om det, men hvor er det flot

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#3 Kommentar postet d. 10-01-15 kl. 21:55. Emne: Isblomster...
Tak, Anni - jeg er helt enig.

... og så har jeg lavet en fejl: Det er ikke "Foto: LJG", men Foto: Peter Løvstad.

Det er nemlig desværre ikke min egen obs.

/LJ

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#4 Kommentar postet d. 11-01-15 kl. 00:23. Emne: Isblomster...
Ja det er flot, men jeg ved heller ikke hvorfor isblomsterne ser sådan ud. Kun at sådan nogen varierer meget i mønsteret.

Jeg har et par billeder jeg tog for nogen år siden af isblomster på bilruden. Og som man kan se er der stor forskel på hvordan fænomenet ser ud i hhv den ene og den anden side af ruden.

Her det første billede

Isblomster... (Ja det er flot, men jeg ved heller ikke hvorfor isblomsterne ser sådan ud.  Kun at sådan nogen varie)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (900 x 608)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#5 Kommentar postet d. 11-01-15 kl. 00:24. Emne: Isblomster...
Og det næste billede

Isblomster... (Og det næste billede

)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (900 x 615)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#6 Kommentar postet d. 11-01-15 kl. 00:38. Emne: Isblomster...
Flotte fotos, Eva

Er de begge "retvendt" i forhold til op og ned...?

Ja, markant forskel; de første ligner lidt dem jeg har uploadet, mens de sidste ser ud som noget jeg har set før (mere almindeligt, tror jeg).....

Påfaldende, at de er dannet under ens meteorologiske omstændigheder, når de alligevel ser temmelig forskellige ud...

Mvh Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Anne-Grethe Lentz
#7 Kommentar postet d. 11-01-15 kl. 16:59. Emne: Isblomster...
Hvor er det smukt og fasinerende

Hilsen Anne-Grethe

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(1)
#8 Svar postet d. 11-01-15 kl. 20:41. Emne: Isblomster...
Hej

De nye termoruder (energiruder), som vist næsten udelukkende anvendes i dag, har nogle andre egenskaber som gør at de under bestemte vejrforhold danner dug på ydersiden. Den type vinduer fik jeg monteret her i huset for mere end 20 år siden.

Dugpunktet har jo noget med inde- og udetemperatur og luftfugtighed at gøre, jeg kan ikke redegøre præcist for det. Jeg tror dog oftest jeg ser fænomenet om efteråret, og især i nat og morgentimerne.

Dette billede er fra den 9. dec. 2014 og er fra et skråtstillet, nordvendt tagvindue, netop en dag ruderne var dugget udvendigt.

Der er visse ligheder med dit billede.

Før i tiden da der var enkelte ruder sås isblomster altid på indersiden af ruden, og især når der var hård frost.

Isblomster... (Hej
De nye termoruder (energiruder), som vist næsten udelukkende anvendes i dag, har nogle andre eg)
Einar Flensted-Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#9 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 00:46. Emne: Isblomster...
Ja, Anne-Grethe; de er virkeligt meget fine

Einar; tak for dit svar. Det foto du har uploadet, har jo slående ligheder med Peter Løvstads, og jeg ser det som samme fænomen.

Måske kommer vi ikke en forklaring nærmere, men jeg lader nu tråden leve lidt endnu, inden der "flages ud".

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator