Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Malte Roed
Svamp i sparassis-familien? (Læst 501 gange) Postet d. 11-01-15 kl. 20:32
Fandt et lille stykke af denne svamp, mens jeg ryddede en bunke grene og stammer væk, men kunne desværre ikke finde resten. Dette var i dag, i sydsverige (Småland).

Jeg kan ikke få former til helt at stemme med Blomkålssvampen (Sparassis Crispa), men måske det er en anden art i Sparassis-familien?

Det er givetvis vanskeligt at identificere ud fra så lille eksemplar, men jeg er taknemmelig for enhver hjælp.

Svamp i sparassis-familien? (Fandt et lille stykke af denne svamp, mens jeg ryddede en bunke grene og stammer væk, men kunne desv)
Malte Roed har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1306 x 735)
Besvar | Kommentér

Malte Roed
#1 Kommentar postet d. 11-01-15 kl. 20:36. Emne: Svamp i sparassis-familien?
Billede 2

Svamp i sparassis-familien? (Billede 2)
Malte Roed har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1306 x 735)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#2 Kommentar postet d. 11-01-15 kl. 21:02. Emne: Svamp i sparassis-familien?
Hej Malte, denne her hedder krusblad. Billeder af arten - se linket HER

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Malte Roed
#3 Kommentar postet d. 11-01-15 kl. 22:31. Emne: Svamp i sparassis-familien?
Tak for dit svar Thomas! Kan du uddybe en smule hvilke kendetegn du bemærker? Jeg kan ikke umiddelbart får billeder af Krusblad og de billeder jeg uploadet til at stemme overens. Det passer dog godt med at den småskov jeg fandt den i havde en stor flot hasselnødebusk på 4-5 meter og mange små.

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#4 Kommentar postet d. 11-01-15 kl. 23:11. Emne: Svamp i sparassis-familien?
Hej Malte, den har små bløde taglagte hatte og krusede svagt udviklede lameller. Hvis du ser på udbredelses kortet i linket vil du se at den idag er ganske almindelig. Der er ligeledes i linket en oversigt over værter, den er til lidt af vært, sidst jeg så den var det på fyr.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator