Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Stauning
Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren? (Læst 3805 gange) Postet d. 13-01-15 kl. 17:59
På opfordring fra Klavs Nielsen flytter jeg dette over i en ny tråd, vel vidende at nogle af svarene nok kommer til at dublere de to nylige tråde om samme emne.

Se det billede, jeg imponeret refererer til, i tråden - se linket HER

Det kan virkelig ses med den stacking, det må jeg se at få lært!

Hvordan tager man så optagelserne i praksis, skal de være med jævne mellemrum - eller er det lige meget? Umiddelbart skulle man synes, at manuel fokusering er en forudsætning, og at man så varierer afstanden til motivet en smule, mens man tager en serie billeder. Jeg er helst fri for at slæbe en masse grej i felten, så håndholdt teknik eller evt. med en monopod er den fremgangsmåde, der er realistisk for mig.

Og hvordan sætter man dem sammen til det færdige billede? Maler man dem "manuelt" - altså ved brug af masker - niveau for niveau på et base layer i Photoshop eller andet program, der kan arbejde med layers, eller hvad...?

På forhånd tak for alle gode input.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Klavs Nielsen
#1 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 20:17. Emne: Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?
Hej Ole!

Originalbilledet af fluen er væsentligt bedre f.eks er alle facetterne i øjet skarpe. (sender det gerne til interesserede)

Stacking består billedlig talt i at dele motivet op i lag og fotografere hvert lag for sig. Derfor skal alle lag være med og der må ikke være mellemrum mellem lagene. Lagene skal også helst lappe lidt over hinanden. Det er også vigtig at foto-vinklen på de enkelte lag er den samme. Derefter putter man alle billederne i et program, feks det rigtigt gode gratisprogram CombineZP, som i løbet af 1-2 minutter fremstiller eet samlet billede, hvor det skarpe fra hvert enkeltbillede er kombineret.

Den sikreste måde at starte stacking er at benytte en makroskinne, hvor man kan flytte kameraet gradvist

mellem hver optagelse. Den metode er kun til ubevægelige motiver f.eks planter og døde smådyr, fordi det tager 2-5 min at tage billederne. I felten kan den metode også godt bruges, men er meget meget ofte begrænset af vind og tid.

Når man mestrer stacking med skinne af både stort og småt og alle de teknikske forhold (der er mange), kan man gå videre til den håndholdte.

Vedr udstyr kan jeg af mange gode grunde ikke anbefale spejlrefleks til håndholdt stacking. Spejlløse systemer er meget mere anvendelige og praktiske.

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#2 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 20:35. Emne: Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?
Jeg tror nu, jeg vil kaste mig ud i den håndholdte fremgangsmåde. Makroskinne og dermed stativ er ikke lige mig. Måske bliver jeg klogere men man skal lære af sine fejl.

M.h.t. kamera, så har jeg opgivet mit Canon DSLR og er konverteret til Fujifilm X-system. Det er jeg virkelig meget glad for. Jeg har blandt andet købt det allermest prisgunstige X-A1 dual zoom kit fra Amazon. Det er den bedste handel jeg har gjort i fotoudstyr, siden jeg selv parallelimporterede fra Hong Kong i 70''erne. Jeg makrofotograferer med 50-230mm zoom''en og en Raynox forsatslinse - og nu og da med mine gamle makroobjektiver via en adapter.

DBH Ole

Stacking i praksis -  hvordan arbejdes i felten og ved computeren? (Jeg tror nu, jeg vil kaste mig ud i den håndholdte fremgangsmåde. Makroskinne og dermed stativ er ik)
Ole Stauning har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (705 x 705)
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#3 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 20:42. Emne: Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?
Strengt taget falder Fujifilm X-A1 lidt uden for X-serien i den forstand, at det har en traditionel sensor med Bayer array. Det er imidlertid resultaterne der tæller, og det er faktisk en ganske udmærket sensor, med gode resultater også ved forholdvis høje ISO indstillinger.

Jeg købte nu primært kittet for at få telezoomen. Sammenlign selv prisen på kittet og telezoomen alene, så vil du forstå. Hvem kan ikke altid bruge et ekstra kamerahus... 16-50mm''eren havde jeg i forvejen, så den er lidt overflødig.

Jeg venter med at lukke tråden. Der må gerne komme andre på banen også

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Peter V. Nielsen
#4 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 20:49. Emne: Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?
Det kommer vel ikke an på kameraet, men derimod efterbehandlingen i fx Photoshop. Jeg har selv leget lidt med det de sidste par dage. Håndholdt er måske nok lidt ambitiøs, men jeg skal da ikke afvise det. Er som sagt kun i begynder fasen.

Hilsen peter

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#5 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 20:58. Emne: Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?
Peter, jeg er ikke bange for at indrømme, at jeg er ambitiøs. Men jeg har altid haft en forholdvis stabil hånd, så det skal prøves.

Siden vi nu begge er begyndere, så kan vi måske udveksle erfaringer her på forum undervejs...

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Peter V. Nielsen
#6 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 21:04. Emne: Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?
Hej Ole

Når vi er ovre i makro, er vi sku nok nødt til at køre med stativ. Det er i hvert fald min erfaring indtil nu. Men jeg glæder mig til foråret, hvor det skal prøves i felten. Ikke i mit hjemmelavede hjemme studie.

Hilsen Peter

Besvar | Kommentér

Klavs Nielsen
#7 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 21:11. Emne: Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?
Jo, selvfølgelig kan man kaste sig ud i det håndholdte, men da der er mange aspekter at holde styr på, er det svært at finde ud, hvad det er, der går galt.

At få gode stacks håndholdt er mange gange vaskeligere end at gøre det med skinne. Det er en kæmpe fordel at vide hvad man gør. Hvilken bl er den optimale, hvor mange billeder skal der til ved en given forstørrelsesgrad i forhold til motivet, hvor meget skal kameraet flyttes osv?

Vinteren er et godt tidspunkt til at få styr på det basale.

Her er lidt om skinne macro sakset fra et andet sted:

Stacking med skinne.

Når der benyttes en skinne til at fremføre kameraet, er det nødvendigt at bruge et stativ. Skinnen anbringes mellem kameraet og stativet. Skinnen er indrettet til at fremføre kameraet ved at manuelt at dreje på et indstillingshjul.

Panasonic G6 er et særdeles velegnet kamera til denne form for stacking: Det har en udfoldelig skærm, som letter arbejdet meget. Desuden har det en indbygget timer, som jeg typisk indstiller, så kameraet tager et billede af sig selv hvert 5. sekund.

Når et billede er taget drejes indstillingshjulet og der er så nogle sekunder til at kameraet kan falde til ro inden det næste billede automatisk tages osv. Indstillingshjulet kan drejes så bevægelsen er ned til 1/20 mm, men ofte er bevægelsen større typisk mellem ½-1 mm. Afhængig af behovet for dybdeskarphed tages der som regel mellem 20 og 50 fotos. Et motiv er således gennemfotograferet på 2-5 minutter.

Det, der tager tid, er alle forberedelserne med opstillingen, baggrunde, lyslægning, indstilling af objektiv, beregning af antal billeder mm. På grund af den relativt lange optagelsestid må motivet ikke bevæge sig. Metoden er derfor mest velegnet til planter og stillesiddende insekter i vindstille omgivelser som en stue eller vindueskarm.

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#8 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 21:13. Emne: Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?
Ja, der er ikke meget at øve sig på nu, med mindre man rykker bark af eller roder i førnen og tager det levende med sig ind i varmen. Det kan godt være, at min tålmodighed ikke rækker, til kræene kommer frem af sig selv.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#9 Kommentar postet d. 13-01-15 kl. 21:18. Emne: Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?
Klavs "now we are talking" som den forhenværende Audi-kører Tom Kristensen ville have udtrykt det. Det er den slags præcise praktiske beskrivelser, jeg er ude efter... selv om det så er sakset fra et andet sted (hvor?).

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator