Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Claus Grahndin
AF (Læst 1615 gange) Postet d. 14-01-15 kl. 12:03
Når det gælder ture i naturen, observationer og fotografering af disse, så må jeg nok betegnes som opportunist. Jeg går sjældent målrettet efter en bestemt art, mange af mine ture foregår lige efter fyraften som nattevagt, d.v.s. tidligt om morgenen.

Det er derfor væsentligt for mig, at udstyret fylder så lidt som muligt og er nemt at håndtere.

Jeg har et Canon EOS 60D kamera, som jeg er godt tilfreds med. Sidste år købte jeg et Tamron 18 - 270 mm F/3,5 - 6,3 objektiv for at kunne nøjes med ét objektiv på mine, ofte forholdsvis korte, ture. Om jeg møder et Dådyr, en Gul vipstjert eller en Gåsebille på turen, så skulle jeg være dækket ind.

Generelt klarer objektivet da også opgaverne, men ind imellem har jeg store problemer med focus, eller rettere manglende focus. Når lyset er dårligt og dyret lille opstår problemerne oftest, men som medsendte billede viser, sker det også ved godt lys og større dyr - her en Guldsmed.

Jeg benytter næsten altid AF, og som regel som enkeltpunkt, da det er en fordel (synes jeg) ved insekter.

Nu ville jeg gerne vide, om det er kameraet eller objektivet (som der stadig er garanti på) der forårsager, at jeg får en masse skarpe billeder af blade hvorpå der sidder et uskarpt insekt, samt som medsendte foto, hvor focuspunktet ligger ved den røde pil, men billedet er skarpt ved de blå pile. De 1 - 3 cm forskydning af focus er til tider stærkt frustrerende, især når man skyder 5 - 6 billeder af et lidt sjældent dyr, og efterfølgende, når dyret er væk, konstaterer, at man står tilbage med nogle fotos af en Bladheveps, der er så uskarpe, at det er umuligt at få ID på dyret.

Medsendte er taget på f/10 1/640 sek. ISO 800 og med enkeltpunkts AF. Der var 5 billeder på stribe med forskudt focus og først det sidste billede hvor det er skarpt hvor focuspunktet ligger.

Venlig hilsen Claus.

AF (Når det gælder ture i naturen, observationer og fotografering af disse, så må jeg nok betegnes som o)
Claus Grahndin har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1600 x 1061)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#1 Kommentar postet d. 14-01-15 kl. 13:28. Emne: AF
Nu vil jeg selvfølgelig ikke afvise, at der kan ske at være fejl så fokus lægges et andet sted.

Det kan man teste. Søg på nettet efter fokustest, backfocus, frontfocus o.s.v.

Så finder du nogen muligheder hvordan du kan gøre det.

Så vil det også være typisk, at fejlfokusering bliver værre jo mere zoom der bruges, det ved jeg ikke om du har en fornemmelse af?

Og ligeledes bør det også testes om samme problem forekommer ved brug af andre ovjektiver.

Men jeg tænker også på, om det kan tænkes du overskrider objektivets nærgrænse på 49 cm og at det er derfor kameraet fanger fokus på noget der ligger længere bagud i forhold til hvor du "sigtede" med fokuspunktet.

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#2 Kommentar postet d. 14-01-15 kl. 13:50. Emne: AF
Jeg ved ikke nok om teknikken til besvare dit spørgsmål. Men jeg kan nikke genkendende til problemet. Jeg har selv et Canon 50D, og jeg synes at AF undertiden er lige lovlig livlig (). Jeg synes at AF, har det med at efterjustere konstant ved at zoome frem og tilbage, så når man trykker udløseren, ved man ikke rigtig om det ønskede focuspunkt man rammer.

Besvar | Kommentér

Claus Grahndin
#3 Kommentar postet d. 14-01-15 kl. 14:07. Emne: AF
Rigtig god idé Eva, med at teste med andet objektiv - det vil jeg forsøge med min Canon tele. Eneste problem i det, er at fejlen synes at opstå periodevis.

Fejlen med at komme inden for nærområdet, er jeg opmærksom på, men selvfølgelig sker det også ind i mellem.

Men jeg tror du har ret i, at fejlen bliver mere udtalt desto mere zoom jeg bruger. Det må jeg også teste.

Det er specielt ærgerligt, når fejlen gentager sig over rigtig mange optagelser, eksempelvis havde jeg en dag, den 11. juni, hvor jeg mødte en masse nye arter, men stort set alle sammen var ''out of focus'' - først efter 1 times tid var problemet forsvundet, og det uden jeg ved hvorfor. Måske fordi jeg havde haft kameraet slukket ?

Det problem du nævner Kim, kender jeg godt når jeg fotograferer med det der hos Canon (sikkert også andre mærker) hedder ''Live-view modus''. Så kan AF bruge op til 15 sekunder til at falde til ro. Så det bruger jeg kun til landskaber.

Foreløbigt mange tak for Jeres input, nu har jeg da noget at afprøve.

Besvar | Kommentér

John Strange Petersen
#4 Kommentar postet d. 14-01-15 kl. 14:23. Emne: AF
Hej Claus

Jeg kan da godt forstå, at du kun vil have et objektiv, så der kan dækkes et stort område. Jeg overvejede også at købe Tamronen som en slags by/rejseobjektiv, men efter at have læst flere test af den, blev den droppet. Den spænder over et for stort område til at kunne være skarp hele vejen.

At AF driller kan muligvis være den AF-metode, der bruges. Hvis der bruges AI-servo prøver den hele tiden at stille fokus. One-shot eller AI-focus kan med fordel bruges. Jeg bruger selv AI-focus til insekter.

Her en test af objektivet - se linket HER

Mvh John

Besvar | Kommentér

Claus Grahndin
#5 Kommentar postet d. 14-01-15 kl. 15:37. Emne: AF
Hej John.

Tak for dit svar og for linket.

Jeg vil forsøge en periode med at benytte AI-focus, så må vi se. Men kan vist godt erkende, at det nok vil være en fordel, trods alt, at medbringe to objektiver. En rigtig makro vil nok være at foretrække, f.eks. Canons egen 1:1 100 mm makro. Der er lige noget omkring prisen - skal vist spare lidt på noget andet en periode.

Kan se af linket, at det sikkert var Sigma''s 18 - 250 mm jeg skulle have valgt, men nu vil jeg hellere vente til jeg får råd til ren makro.

Besvar | Kommentér

Claus Grahndin
#6 Kommentar postet d. 15-01-15 kl. 13:42. Emne: AF
Glemte at skrive, at jeg selvfølgelig også har forsøgt med manuel focus. Selvom motivet har stået helt skarpt i søgeren, er resultatet det samme som med AF - 1 - 3 cm forskydning af skarpheden. Det taler vel for, at det er objektivet der er problemet ?

Jeg kan vist nok ikke lukke denne tråd, uden at der er mulighed for at give grønt flag.

Besvar | Kommentér

John Strange Petersen

Svaraktivitet:

(2)
#7 Svar postet d. 15-01-15 kl. 14:19. Emne: AF
Når du har forsøgt med manuel, må objektivet vist justeres. Nu ved jeg ikke, om dit kamera kan microjusteres, men hvis det kan, er det bare at google og så finde den metode, man synes bedst om.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#8 Svar postet d. 15-01-15 kl. 15:29. Emne: AF
- En manuel fokusering i søgeren - dvs. på matskiven - kan ikke anvendes til at bedømme objektivets skarphed og fokusering. (Modsat ved brug af live view, hvor der jo stilles skarpt på selve sensoren). På moderne kameraer er matskiven nemlig optimeret til at vise et klart, kontrastrigt søgerbillede, ikke til at stille skarpt på - det klares af autofokussen. Desuden er det ikke sikkert, at matskiven sidder 100,000 % i samme plan som sensoren. På digitalkameraet er opløsningen så stor, at selv den mindste afvigelse (en brøkdel af en millimeter) betyder let uskarpe billeder; modsat på et filmkamera, hvor opløsningen er betydeligt mindre og uskarpheden derfor ikke ses så let.

- Autofokus benytter en meget avanceret teknik, hvor mange ting skal arbejde perfekt sammen for at alle brikker falder helt præcist og skarpt på plads. Evt. problemer vil typisk være størst på korte afstande pga. den kortere dybdeskarphed og kravet om at holde kameraet helt roligt.

- AF-modulet sidder i spejlhuset neden under spejlet. Det arbejder uafhængigt af billedsensoren - ud fra hvor sensoren bør være, men måske er denne faktisk placeret en mikroskopisk brøkdel af en mm længere fremme el. tilbage. M.a.o. kan der være en mindre uoverensstemmelse ml. AF-modulet og billedsensoren.

- Autofokussen stiller skarpt i et samarbejde ml. kameraets AF-modul og det enkelte objektiv. Begge steder kan der være ganske små afvigelser fra det 100 % optimale. Og hvis de to så afviger i hver sin retning, bliver resultatet på sensoren ofte uskarpe billeder.

- Tamron kender ikke Canons teknologi fuldt ud, men efteraber den så godt som muligt. Det er et velkendt fænomen, at AF er både langsommere og mindre præcis på fremmede mærker end ved kamerafabrikantens egne objektiver.

- Præcisionen af fokuseringen af objektivet kan ofte klares med en mikrojustering på kameraet. Men desværre har Canon 60D ikke mulighed for mikrojustering. (Mikrojustering har dog også den hage, at der på zoomobjektiver kun kan justeres på én brændvidde (fx 270 mm) og afstand, og denne justering er måske ikke optimal på andre brændvidder (fx 18, 50, 100 osv. mm) og afstande.

- Hvis fokuseringen skal justeres, skal kamera og objektiv derfor på værksted sammen. Her kan de i hvert fald på Canons egne zoomobjektiver justere på flere brændvidder; ved ikke om det også gælder for et Tamron-objektiv.

- Værkstedet for Tamron: - se linket HER. (Danske DFA-Service (- se linket HER) ordner vist ikke Tamron).

Men det lyder også som en god idé at prøve de forskellige fokusmetoder. Og husk, at nærafstanden (49 cm) måles fra sensorplanet, ikke fra fronten af objektivet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Claus Grahndin
#9 Kommentar postet d. 15-01-15 kl. 17:45. Emne: AF
Takker mange gange John og Anders - megen fin viden.

Jeg vil ud fra de svar jeg har fået, i første omgang forsøge med, om problemet også opstår med Canon objektivet som fulgte med ved brugtkøbet (efs 18-135 mm) her er mindsteafstanden 45 cm, så hvis fejlen ligger i kameraet burde det vel også optræde her? Derefter vil jeg prøve med de forskellige focusmetoder.

Men da jeg mener at kunne forstå ud af dit svar Anders, at det kan ligge i samspillet mellem Canon kameraet og Tamron objektivet, og så er Tamron vel næppe klar til at lade det gå over garantien. Har ingen fornemmelse for prisen for en mikrojustering (kunne ikke umiddelbart få et vink derom i dine link, men vil forsøge at Google det)

Nu har jeg nogle konkrete ting at arbejde ud fra, rigtige gode råd man henter her.

Må indrømme Anders, at jeg faktisk troede, at de 49 cm skulle måles fra forreste linse.

God aften til alle.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator