Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Malte Roed
Hvor brede kan Tøndersvampe blive? (Eller, er dette Flad Lakporesvamp?) (Læst 444 gange) Postet d. 17-01-15 kl. 13:31
Vi fandt denne Tøndersvamp (Fomes fomentarius) på en død birk på en eng i Småland, d. 16. januar.

Frugten var omkring 30-35 cm bred. Jeg havde desværre ikke lineal med, men min hånd måler ca. 15-17 cm og kunne passe to gange plus lidt ekstra på den bredeste side af frugten. Jeg har ledt efter svar på hvor store F. Fomentarius kan blive, men finder for det meste 5-25 cm, og er derfor i tvivl om jeg regner forkert.

Ved siden af træet lå den øvre del af stammen, faldet. Den huserede 6 andre store frugter mellem ca. 20-25 cm. De var allesammen, ligesom den afbillede store, udpræget flade i det.

Jeg spekulerer derfor nu på om det kunne være Flad Lakporesvamp (Ganoderma applanatum) eller anden brede poresvamp, i forklædning. Oversiden havde den for Tøndersvamp karakteristiske stenagtige grå kulør, og hård.

Hvor brede kan Tøndersvampe blive? (Eller, er dette Flad Lakporesvamp?) (Vi fandt denne Tøndersvamp (Fomes fomentarius) på en død birk på en eng i Småland, d. 16. januar.

)
Malte Roed har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Malte Roed
#1 Kommentar postet d. 17-01-15 kl. 13:32. Emne: Hvor brede kan Tøndersvampe blive? (Eller, er dette Flad Lakporesvamp?)
Her på sin plads.

Hvor brede kan Tøndersvampe blive? (Eller, er dette Flad Lakporesvamp?) (Her på sin plads.)
Malte Roed har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (645 x 399)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(649)
#2 Svar postet d. 17-01-15 kl. 14:02. Emne: Hvor brede kan Tøndersvampe blive? (Eller, er dette Flad Lakporesvamp?)
Fra Politikens Svampebog angives et fund i DK af Tøndersvamp på 87 cm bredde....!!!!

Tøndersvamp , der er hovformet, kan forveksles med Flad Lakporesvamp , der jo er "fladere" som navnet siger.

Mon ikke også din er den Flade ( ?) -det tror jeg

Per

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#3 Kommentar postet d. 17-01-15 kl. 14:13. Emne: Hvor brede kan Tøndersvampe blive? (Eller, er dette Flad Lakporesvamp?)
Hej Malte, den ligner fint en tødersvamp. Max størrelsen som Per angiver lyder meget rigtigt.

Den største flad lakporesvamp jeg kender vokser i bredvig mose, er nok omkring en meter tværsover, jeg må måle den en dag

- se linket HER

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Malte Roed
#4 Kommentar postet d. 17-01-15 kl. 14:53. Emne: Hvor brede kan Tøndersvampe blive? (Eller, er dette Flad Lakporesvamp?)
Tak begge to! Hold da op, 87 cm – jamen, så er dette med sikkerhed Tøndersvamp. Oversiden var ikke til at tage fejl af, det var alene bredden der fik mig til at tvivle. At de kan blive så store er lidt af et under. Er det sandt, at man kan tælle omtrent hvor gammel en sådan frugt er gennem randerne på dens overside?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator