Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Astronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frank Desting
Er dette kometen Lovejoy ? (Læst 2884 gange) Postet d. 18-01-15 kl. 04:24
Denne (se foto) var den eneste ''grønne stjerne'' jeg kunne se på stjernehimlen her i nat, og sås mod vest fra min altan i Herlev i dag, er det kometen Lovejoy ?

Er dette kometen Lovejoy ? (Denne (se foto) var den eneste
Foto: Frank Desting
Klik på billedet for original størrelse (770 x 412)
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#1 Kommentar postet d. 18-01-15 kl. 08:47. Emne: Er dette kometen Lovejoy ?
Nej, - se linket HER for at se "køreplanen"

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen
#2 Kommentar postet d. 18-01-15 kl. 09:47. Emne: Er dette kometen Lovejoy ?
Enig med Kresten, men hvad er det så?

Hvor langt over horisonten stod den? Var det stik vest, eller bare sådan ca. i vestlig retning?

Mvh Michael

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#3 Kommentar postet d. 18-01-15 kl. 10:16. Emne: Er dette kometen Lovejoy ?
Når først man begynder at kikke efter blålige stjerner, er der faktisk flere. F.eks. Rigel i Orion - se linket HER

De tre stjerner Orions Bælte bevæger sig i disse dage fra mørkningen til midnat fra øst til syd. Gå ca. 6-8 gange deres indbyrdes længde skråt op til højre, der har vi Plejaderne - se linket HER og ud for dem er så Lovejoy.

Men det milde vejr gør nattehimlen for diset, så man ikke, som nogen siger, kan se den med det blotte øje inde i byerne. Eller for den sags skyld med en god håndkikkert. Man skal vide nøjagtigt hvor den er.

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen
#4 Kommentar postet d. 18-01-15 kl. 13:03. Emne: Er dette kometen Lovejoy ?
Hej Kresten

Ja måske, men jeg synes, Rigel er lidt for langt mod syd.

Jeg overvejede Altair, men Franks er næsten lidt for blå.

Sådan helt overordnet, og ikke kun til Frank, vil det være fedt, hvis I gør jer nogen tanker om en rimeligt præcis placering.

Det kan enten være i form af en nøjagtig retning, en vinkel i forhold til horisonten og et klokkeslæt.

Alternativt kan man præcisere det, ved at angive placeringen i forhold til kendte stjernebilleder. Det er også en stor hjælp.

Mvh Michael

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#5 Kommentar postet d. 18-01-15 kl. 13:20. Emne: Er dette kometen Lovejoy ?
Hej Michael

Enig i at Rigel er for langt mod syd i forhold til Franks "vest" Den var kun ment som et eksempel på blåt lys og tæt på Orions Bælte. Og både de tre stjerner på række i bæltet og Rigel er meget nemme at få øje på, og så har man et udgangspunkt til at indkredse Lovejoy højere oppe.

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Keld Skytte Petersen
#6 Kommentar postet d. 18-01-15 kl. 13:28. Emne: Er dette kometen Lovejoy ?
Man er efter min mening ikke i tvivl når den spottes, Lovejoy er umiskendelig grøn, meget ulig alt i nærheden

Er dette kometen Lovejoy ? (Man er efter min mening ikke i tvivl når den spottes, Lovejoy er umiskendelig grøn, meget ulig alt i)
Keld Skytte Petersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Frank Desting
#7 Kommentar postet d. 18-01-15 kl. 17:49. Emne: Er dette kometen Lovejoy ?
Ok - ''min stjerne'' sås kl. 03:05 i nat (den 18-01-2015)faktisk stik vest og lavt på himlen, faktisk under de fleste stjerne man kunne spotte på himlen.

Hjælper det ?

Vh

Frank

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#8 Kommentar postet d. 18-01-15 kl. 18:46. Emne: Er dette kometen Lovejoy ?

Spændende - vi kan netop nu se kometen lovejoy - lige til højre for plejaderne - uden kikkert - - grøn med tågedis omkring

Har ikke udstyr til at tá'' foto

Sted:Dragstrup Vig Mors kl. 18 .30

Mvh/ Karenmarie

Besvar | Kommentér

Frank Desting
#9 Kommentar postet d. 18-01-15 kl. 19:11. Emne: Er dette kometen Lovejoy ?
Hvor på stjernehimlen skal man kigge, nord-syd-øst-vest ?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator