Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Lind
Stor gullig svamp, men hvilken? (Læst 1978 gange) Postet d. 19-01-15 kl. 21:31
Fandt i dag denne ret store svamp - hatdiameter ca. 15 cm - frisk, ved foden af en gammel poppel. Om den sad på stammen eller i jorden, lagde jeg deværre ikke mærke til.

Hattens overside med sprækker, virkede ret tør.

Stor gullig svamp, men hvilken? (Fandt i dag denne ret store svamp - hatdiameter ca. 15 cm - frisk, ved foden af en gammel poppel. Om)
Foto: HLI
Klik på billedet for original størrelse (800 x 479)
Besvar | Kommentér

Hans Lind
#1 Kommentar postet d. 19-01-15 kl. 21:33. Emne: Stor gullig svamp, men hvilken?
Underside, stokken trævlet, ingen karakteristisk duft.

Stor gullig svamp, men hvilken? (Underside, stokken trævlet, ingen karakteristisk duft.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Hans Lind
#2 Kommentar postet d. 19-01-15 kl. 21:34. Emne: Stor gullig svamp, men hvilken?
Lidt tættere på

Stor gullig svamp, men hvilken? (Lidt tættere på)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Hans Lind
#3 Kommentar postet d. 27-01-15 kl. 12:32. Emne: Stor gullig svamp, men hvilken?
Er der virkelig ingen hjælp at hente?

I dag har jeg taget hatten af svampen ind og lagt den til tørre på en ikke for varm radiator, på køkkenrulle.

Måske kaster det nogle sporer af sig, der kan være til hjælp.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 27-01-15 kl. 13:25. Emne: Stor gullig svamp, men hvilken?
Hej Hans

Farverne ligner fint purpur-væbnerhat, men den har fint skællet hat og stok, og gror på nåletræ. Jeg ved ikke om det kunne være en variant af denne. Et mindre stykke tørret hat med intakt hathud og intakte lameller er tilstrækkeligt til at afgøre det - hvis det er noget andet har jeg ingen umiddelbare bud!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Lind
#5 Kommentar postet d. 27-01-15 kl. 13:30. Emne: Stor gullig svamp, men hvilken?
Hej Torbjørn.

Er det noget jeg kan sende til dig, når det er tørt?

Besvar | Kommentér

Hans Lind
#6 Kommentar postet d. 27-01-15 kl. 13:36. Emne: Stor gullig svamp, men hvilken?
Her et nærbillede af hatten

Stor gullig svamp, men hvilken? (Her et nærbillede af hatten)
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 683)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 27-01-15 kl. 13:42. Emne: Stor gullig svamp, men hvilken?
Hej Hans

Ja rent undtagelsesvist må du gerne sende mig en bid. Det sidste foto viser at hatten er helt eroderet i bund, så den får jeg næppe meget ud af, hvis stokoverfladen er nogenlunde intakt, vil jeg gerne have lidt af den, samt en hel lamel.

Jeg går ud fra at du er helt sikker på at det er en poppel! (og under ingen omstændigheder nåletræ)

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#8 Svar postet d. 27-01-15 kl. 14:14. Emne: Stor gullig svamp, men hvilken?
hvorfor ikke en Fibret Flammehat?, den findes normalt på løvtræ.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 27-01-15 kl. 14:40. Emne: Stor gullig svamp, men hvilken?
Det er i hverftald nemt at afgøre med mikroskopet!

Aksel, jeg kan godt se at der kunne være lige som en ringzone på stokken, men det kunne også skyldes at mange frostangrebne svampe får to zoner på stokken. rent bortset derfra virker svampen alt for rød til din ide - men det vil blive afsløret, hvad der er op eller ned

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator