Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Schnack
Svamp i klitsand (Læst 1006 gange) Postet d. 19-01-15 kl. 21:34
Er der nogen, der har et bud på denne, der voksede i klitsandet ved Melby Overdrev, Asserbo, Nordsjælland, 27.10.2014

Svamp i klitsand (Er der nogen, der har et bud på denne, der voksede i klitsandet ved Melby Overdrev, Asserbo, Nordsjæ)
Foto: Karsten Schnack, svamp i klit
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 20-01-15 kl. 07:30. Emne: Svamp i klitsand
Hej Karsten

Det ville være rigtig godt at se lamellerne også, men hvis det er en rimelig stor art (hat 5-10 cm), så er det nok Dråbeplettet Hekseringshat.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#2 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 08:26. Emne: Svamp i klitsand
Meget muligt Torbjørn.

Hej Karsten, gråbrun og sortnende troldhat er begge ret almindelige i klitterne ud forfor Melby Overdrev, din ser kraftig ud så vil tror det er sortnende troldhat. Gråbrun troldhat er mere spinkel af statur. En sikker id er desværre ikke muligt udfra billedet.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 20-01-15 kl. 09:07. Emne: Svamp i klitsand
Hej Karsten

Ja, valget står imellem Dråbeplettet Hekserinshat og Sortnende Troldhat (Clitopilus / Rhodocybe popinalis. Den første har svag lugt og udrandede lameller, den sidste udpræget mellugt og og lidt nedløbende lameller. Når jeg umiddelbart mener at den første kommer nærmest var det fordi jeg mente at din svamp måtte være for stor til at være Sortnende Troldhat, men det må komme an på en prøve. Det er ikke Gråbrun Troldhat som er en ret lille svamp med mere okkerbrunlig hat.

Hvis du har supplerende oplysninger med hensyn til lameltilheftning og lugt, kan vi måske komme videre. Mikroskopisk adskilles de let fra hinanden.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#4 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 11:25. Emne: Svamp i klitsand
Hej Torbjørn

Dråbeplettet Hekseringshat kan jeg ikke finde i mine bøger og heller ikke i Svampeatlas.dk - kan den have skiftet navn?

Karsten

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#5 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 11:42. Emne: Svamp i klitsand
- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 20-01-15 kl. 11:49. Emne: Svamp i klitsand
Jeg beklager dybt, jeg huskede forkert det er Marmoreret Hekseringshat jeg mener, din svamp har ganske rigtigt intet med Plettet Heksering at gøre!

- se linket HER

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#7 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 11:55. Emne: Svamp i klitsand
Hej Begge, nu har jeg kigget lidt mere på fundet, mener godt du kan obse den som sortnende troldhat. Kendes på at være ret lødfuld og at hatten splitter op.

Plettet hekseringshat kan jeg ikke se det kan være.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#8 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 11:56. Emne: Svamp i klitsand
Når der er kommet flere bud i samme boldgade, det er heller ikke Marmoreret Hekseringshat

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#9 Kommentar postet d. 20-01-15 kl. 12:02. Emne: Svamp i klitsand
Mange tak for jeres svar - begge to!

Jeg tror ikke, jeg kommer længere med det billede - men jeg har fået god inspiration, og jeg har fået nogle nye navne på listen over arter, jeg skal have lært at kende i næste sæson .

Mange hilsener

Karsten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator