Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Skeldahl
Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...? (Læst 793 gange) Postet d. 28-01-15 kl. 22:09
Enghøj Mergelgrav, 27-9-14. Lugtede af rådden fisk.

vh.

jørn

Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...? (Enghøj Mergelgrav, 27-9-14. Lugtede af rådden fisk.

vh.

jørn)
Jørn Skeldahl har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørn Skeldahl
#1 Kommentar postet d. 28-01-15 kl. 22:10. Emne: Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...?
..ovenfra...

Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...? (..ovenfra...)
Jørn Skeldahl har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (875 x 583)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 28-01-15 kl. 22:50. Emne: Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...?
Hej Jørn

Materialet er desværre for sparsomt og slidt til at jeg vil lægge hovedet på blokken; men hvis det ikke var råddent, så kunne det være Tæge-Vokshat (Hygrocybe quieta)

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Skeldahl
#3 Kommentar postet d. 29-01-15 kl. 09:43. Emne: Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...?
Den var bestemt ikke rådden. Blev meget overrasket over lugten. Men beskrivelsen er selvfølgelig subjektiv.

Kan det forsvares at lægge den ud som Tæge- eller skal jeg droppe den?

vh.

jørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 29-01-15 kl. 11:47. Emne: Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...?
Hej Jørn

De fjerne lameller og farven på disse passer perfekt til Tæge-Vokshat. Sammen med din lugtangivelse så vil jeg alligevel acceptere den trods den falmede og slidte hat. Det ideelle var hvis du kunne genfinde frisk materiale til sæsonen fra samme sted - for ligesom at binde den sidste krølle.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(647)
#5 Svar postet d. 29-01-15 kl. 13:01. Emne: Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...?
Jørn, du skal købe den Vokshattebog

-rørende billig ved Svampeforeningen -50 kr

Gigantisk fornøjelse og lærerig.

Jeg bladrede hele bogen igennem i går -den eneste med den lugt var netop Tægen.

Sidste år fandt Jens den for mig ved Stavn -eneste gang jeg har truffet over den

-så jeg turde ikke "så´n lige".....men med Torbjørns tommel op -til lykke med den.

(PS: den var IKKE ved Stavn i år.... nu håbes på 2015

-eller måske et helt andet sted...)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1848)
#6 Svar postet d. 29-01-15 kl. 17:40. Emne: Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...?
vil nu kalde den en afdanket Cinnober-Vokshat

Tæge-Vokshat lugter svagt af stinktæge/Ege-Mælkehat og næppe af rådden fisk

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Skeldahl
#7 Kommentar postet d. 29-01-15 kl. 20:16. Emne: Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...?
Tak, Per. Det vil jeg gøre.

Og tak til Torbjørn og Henrik for yderligere svar.

Nu ved jeg jo ikke, hvordan stinktæge lugter,Henrik, og lugtbeskrivelser er som sagt subjektive, men der kan næppe være mange så ildelugtende vokshatte at vælge imellem...?

Men nu vil jeg glæde mig til at kigge i vokshattebogen, og så håber jeg at komme forbi stedet næste år igen. I år var det en familietur, så alt gik lidt (for) stærkt.

vh.

jørn

Besvar | Kommentér

Jørn Skeldahl
#8 Kommentar postet d. 29-01-15 kl. 20:25. Emne: Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...?
Hej igen Per.

Kan ikke lige finde vokshattebog på svampeforeningens hjemmeside?

vh.

jørn

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#9 Kommentar postet d. 29-01-15 kl. 20:44. Emne: Stinkende vokshat - som ikke er stinkende vokshat...?
Hej Jørn

Du kan finde link til bogen/bøgerne under menupunkt Bogsalg.

- se linket HER

Svampetryk hedder forlaget.

Venlig hilsen

frede

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator