Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Amara aulica/gebleri? (Læst 1026 gange) Postet d. 06-02-15 kl. 20:40
Er det den igen? Synes de er svære.. Bøndernes Egehoved på Jungshoved d. 20. september.

Mvh Brian.

Amara aulica/gebleri? (Er det den igen? Synes de er svære.. Bøndernes Egehoved på Jungshoved d. 20. september.

Mvh Brian)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (920 x 681)
Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen

Svaraktivitet:

(3172)
#1 Svar postet d. 06-02-15 kl. 21:48. Emne: Amara aulica/gebleri?
Jo, det ser rigtigt nok ud, men hvad er det da for et uskarpt foto. Du har da udstyret til det.

Vh. Klaus

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 06-02-15 kl. 22:16. Emne: Amara aulica/gebleri?
Ja, den her ville jeg sagtens have kunnet få et bedre billede af, og det har jeg da også i forvejen fra en anden tur, så det blev ikke lige proriteret derude, hvor den ikke var så spændende, men her ved skærmen blev jeg så i tvivl om den alligevel.

Men tusind tak for svaret.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen

Svaraktivitet:

(1052)
#3 Svar postet d. 06-02-15 kl. 22:45. Emne: Amara aulica/gebleri?
Hej Brian,

Der er ofte fuld fokus på "nøglekarakteren" på ydersiden af forskinnebenene (som absolut også er god!), idet der her skal skelnes mellem mange og tætsiddende torne (A. aulica) eller få og spredte torne (A. gebleri). Dette kan man dog ikke se på dit foto.

Efter nylige kig på diverse "slemme" artspar på ZM og i diskusioner med Jan Pedersen, kan det imidlertid godt forsvares at artsbestemme disse to arter - uden at se antallet af torne på forskinnebenene.

Det kræver dog, at man kan se pronotums sider og baghjørner tydeligt samt udbredelsen af punkteringen, og her er viser dit udemærkede foto, at du godt kan bogføre denne som A. aulica, idet den har tydelige lidtudadgående skarptvinklede baghjørner samt bred punktering på pronotum bagtil fra længdekøl til længdekøl.

A. gebleri har stumptvinklede baghjørner og mere afgrænset punktering.

Her en anden fin A.aulica, hvor man dog ser hele pivtøjet af karakterer!

- se linket HER

Når du er på ZM alligevel for tiden, så smut over til Jan på den anden side af gangen og få artiklen med nøglen på disse to arter, som Michael Hansen skrev i 90''erne.

Mvh og tak selv for en hyggelig snak i går ,

Lars

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#4 Kommentar postet d. 06-02-15 kl. 23:08. Emne: Amara aulica/gebleri?
Hej Lars.

Så må denne aulica/gebleri fra d. 19. juli også være A. aulica med de pronotumbaghjørner: (se vedhæftet foto).

Tak for udredningen. Det er dog svært at finde gode billeder af A. gebleri på nettet. Men den nøgle må jeg lige høre Jan om på mandag.

Mvh Brian.

Amara aulica/gebleri? (Hej Lars.

Så må denne aulica/gebleri fra d. 19. juli også være A. aulica med de pronotumbaghjørne)
Foto: Brian Willum Petersen
Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen

Svaraktivitet:

(1052)
#5 Svar postet d. 14-02-15 kl. 22:05. Emne: Amara aulica/gebleri?
Hej Brian,

Fik aldrig kvitteret på dit sidste indlæg i tråden her, men ja. Det sidste billede viser også A. aulica og er faktisk et af de billeder Jan også har set, da han og jeg for nogen tid tilbage talte om dette artspar.

I en tidligere tråd fik jeg vist gjort individet her til ubestemt, men på det tidspunkt havde jeg fået opfattelsen af, at selv med gode fotos var det kun sikkert, hvis man tydeligt kunne se tornene på forskinnebenets yderside.

Men en fornyet tur i bestemmelseskarusellen med Jan (og andre meget dygtige folk for den sags skyld) kan heldigvis flytte noget rundt på misforståelser og tvivlsspørgsmål, hvilket en del gennem tiden har haft stor glæde af, ikke mindst jeg selv!

Fik du i øvrigt fat i Jan omkring artiklen med de to arter?

Mvh, Lars

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#6 Kommentar postet d. 05-02-16 kl. 11:09. Emne: Amara aulica/gebleri?
Hej Lars.

Tråden her var afsluttet så jeg fik aldrig vendt tilbage (før i dag, hvor jeg havde en ny aulica/gebleri i forum). Jeg fik desværre aldrig fat på den omtalte artikel, så den har jeg til gode.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator