Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. november 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Klassikeren - billedfilstørrelse: (Læst 1787 gange) Postet d. 21-02-15 kl. 12:16
I forbindelse med køb af ny computer i oktober er jeg stødt på et problem der gør at jeg har svært ved at lægge billeder ud i samme størrelse som jeg plejer.

Tidligere benyttede jeg mig af at åbne mine billeder i paint, beskære dem og gemme dem som jpg-filer, hvorefter de typisk fyldte mellem 90 og 190 kb, når jeg skulle uploade til galleriet eller mellem 35 og 130 kb, når jeg skulle uploade til forum. Resultatet syntes jeg ikke gik specielt ud over kvaliteten og man kunne tilmed klikke billedet op i større størrelse.

Efter købet af min nye computer, hvor Paint-programmet er lidt anderledes fylder mine beskårede billeder mere. Typisk mellem 120 og 240 kb, når jeg beskærer dem til forum og omkring 400 kb, når jeg beskærer et billede pænt til galleriet. Jeg kan godt lige presse billederne ned til en størrelse der kan lægges i forum og galleriet, så det er som sådan ikke problemet. Problemet er at det er blevet langt sværere og typisk kræver at jeg skal beskære og rette til 5-6 gange før størrelsen passer - noget der ofte går ud over billedet, da man kan risikere at det ikke kan klikkes op i en større størrelse.

Hvad er jeres andres tricks til at formindske billedfilstørrelsen?

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#1 Kommentar postet d. 21-02-15 kl. 12:26. Emne: Klassikeren - billedfilstørrelse:
Her er et eksempel på et billede der fylder over 238 kb efter at være beskåret i det nye paint: - se linket HER Som det kan ses ved at klikke på billedet ændrer det stort set ikke størrelse.

Her er et eksempel på et billede der fylder under 250 kb og er beskåret i det gamle paint: - se linket HER Det kan klikkes en del op i størrelse.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Ole Jensen
#2 Kommentar postet d. 21-02-15 kl. 12:45. Emne: Klassikeren - billedfilstørrelse:
Hej Brian. Jeg bruger denne her.

- se linket HER

Det var en jeg fandt gennem forum her på F&N, der er et par tråde ang. størrelse på billeder.

Hvorfor der er forskel på dit gamle og nye program har jeg ikke noget svar på da jeg ikke selv har brugt dem.

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#3 Kommentar postet d. 21-02-15 kl. 13:14. Emne: Klassikeren - billedfilstørrelse:
Hej Ole.

Jeg er ikke helt med, tror jeg. Hvis jeg f.eks. smider et billede ind i beregneren du linker til, så fortæller den blot hvor stort mit billede skal være for at komme under 250kb eller 150kb (altså hvad der er relevant for F&N), men jeg er jo netop ikke interesseret i at formindske mit billede yderligere. Jeg er kun interesseret i at formindske filstørrelsen.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg

Svaraktivitet:

(6)
#4 Svar postet d. 21-02-15 kl. 13:23. Emne: Klassikeren - billedfilstørrelse:
Jeg bruger Light Image Resizer. Gratis og let at arbejde med.

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#5 Kommentar postet d. 21-02-15 kl. 14:35. Emne: Klassikeren - billedfilstørrelse:
Hej Martin.

Tak for dit svar. Måske har jeg downloaded det forkerte Light Image Resizer, men jeg kan ikke se det er nemmere.

I stedet for at åbne billedet i paint og redigere på størrelsesforholdet (procent/pixels) skal jeg nu åbne det nye program, vente 3 sekunder hvor den tæller ned (fordi det er en gratisudgave af et købeprogram) derefter trække billedet jeg vil ændre ind i programmet/dialogboksen og så skal jeg ændre på størrelsesforholdet (procent/pixels) præcis som jeg jo gjorde i paint, så der er ikke nogen forskel. Vejen dertil tager bare lidt længere tid. Efter hvert redigeret billede popper der så en reklame op om jeg vil købe programmet.

Jeg medgiver dog, at den ser ud til at ændre billedfilstørrelsen mere markant end mit nye paint-program. Således fjerner en reducering på 90/90 i Light Image Resizer flere kb end en reducering på 90/90 i paint-programmet.

Jeg lader tråden stå åben i håb om at andre bruger noget endnu nemmere eller der kan linkes til en udgave uden reklamer.

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#6 Kommentar postet d. 21-02-15 kl. 14:46. Emne: Klassikeren - billedfilstørrelse:
Bare et opklarende spørgsmål:

Har du sammenlignet de 2 udgaver med samme filer?

For der er jo stor forskel på hvor meget man kan komprimere fotos, alt efter hvor "kompliceret" motivet er opbygget.

Besvar | Kommentér

Peter Krogh

Svaraktivitet:

(5)
#7 Svar postet d. 21-02-15 kl. 14:47. Emne: Klassikeren - billedfilstørrelse:
Prøv at kigge på IrfanView. Det kan det hele og lidt til.

Mvh

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#8 Kommentar postet d. 21-02-15 kl. 14:53. Emne: Klassikeren - billedfilstørrelse:
Jeg bruger IrfanView - se linket HER og IrfanView PlugIns 4.38 - se linket HER Den sidste til billeder, der skal op i forum, hvor filstørrelsen bare kan sættes til 150.

Jeg synes, begge dele virker upåklageligt.

Walther

Besvar | Kommentér

Ole Jensen
#9 Kommentar postet d. 21-02-15 kl. 16:19. Emne: Klassikeren - billedfilstørrelse:
Jeg havde nok ikke lige læst godt nok på det du havde skrevet, sorry.

Her er et link til, hvordan det skal gøres i Paint, så er det så bare om det passer til dit Paint.

- se linket HER

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator