Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Agonum (Læst 492 gange) Postet d. 23-02-15 kl. 17:36
Så lykkedes det mig endelig at finde noget andet end A.fuligunosum, skulle jeg mene. Farve og form på det første dyr passer vel på gracile...eller hvad?

Gjorde mig også den umage at tage et sammenligningsfoto med, hvad jeg umiddelbart troede var en fugliginosum. Men, men, men - er det i virkeligheden piceum, med den aflange bagkrop? Selv i felten var det tydeligt at dækvingerne var kastanjebrune, normalt virker fuliginosum helt sort indtil man får blitzen på. Begge arter fundet i stort antal under bark i sumpet område i vaserne 21/2.

Tak for tålmodigheden, det er hård kamp med de kvikløbere.

mvh Morten

Agonum (Så lykkedes det mig endelig at finde noget andet end A.fuligunosum, skulle jeg mene. Farve og form p)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 856)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#1 Kommentar postet d. 23-02-15 kl. 17:37. Emne: Agonum
Og et pædagogisk sammenligningsfoto...hvis jeg da bare vidste, hvad jeg sammenlignede:-. Gracile(?) t.h.

Agonum (Og et pædagogisk sammenligningsfoto...hvis jeg da bare vidste, hvad jeg sammenlignede:-. Gracile(?) )
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 741)
Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen

Svaraktivitet:

(3172)
#2 Svar postet d. 24-02-15 kl. 16:08. Emne: Agonum
Hej Morten

Når jeg kigger på sammenligningsfotoet, så vil jeg kalde den til venstre for A. piceum. De er rasende almindelige i tagrrørskove og andre fugtige områder. Den til højre vil jeg også kalde A. gracile. Ret almindelig på fugtige enge. Dvs. du har helt ret i dem begge.

Vh. Klaus

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen

Svaraktivitet:

(3172)
#3 Svar postet d. 24-02-15 kl. 16:11. Emne: Agonum
Og A. gracile har, som du kan se, et tåbeligt dansk navn, for der ikke det mindste liden over den.

hilsen igen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#4 Kommentar postet d. 24-02-15 kl. 17:19. Emne: Agonum
Stor tak, Klaus. Nej, de danske agonumnavne gør det ved gud ikke lettere. But kvikløber er heller ikke spor but....

men nu tror jeg, at jeg er ved at have fået skovlen under dem.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#5 Kommentar postet d. 01-03-15 kl. 23:37. Emne: Agonum
...bortset fra navnene. Der skulle have stået Kort kvikløber er ikke særligt kort.

Står pt med en række dyr, hvor jeg vakler mellem thorey, piceum og livens....suk, glem det der med skovlen.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator