Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mikkel Levis
Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer. (Læst 1628 gange) Postet d. 02-03-15 kl. 20:25
Hey,

Jeg har fundet frem til 2 kameraer der umiddelbart passer rigtigt fint til mig og mit budget.. Men jeg har himmelråbende svært ved at vælge.

Det ene er et Nikon Coolpix P600 (ca. 2500,-)

Det andet er Canon PowerShot SX60 HS (ca. 3500,-)

Jeg har kigget på disse anmeldelser:

- se linket HER

-

- se linket HER

Og denne sammenligning:

- se linket HER

Jeg er dog stadig rigtigt meget i tvivl om hvad der er bedst/bedst kan betale sig.. Grunden til min håbløshed skal nok findes i at jeg ikke har kigget på kameraer siden jeg købte mit Nikon Coolpix 2200 for mere end 10 år siden.

Håber nogen gider hjælpe

Mvh

Mikkel

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#1 Kommentar postet d. 02-03-15 kl. 21:22. Emne: Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer.
Et hurtigt råd fra mig er:

Læs også den amerikanske side dpreview.

- se linket HER

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#2 Kommentar postet d. 03-03-15 kl. 21:09. Emne: Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer.
Jeg er helt enig med LJ. Desværre er ingen af de to kameraer anmeldt på dpreview.

Bortset fra det, så vil jeg sige, at med så ens specifikationer, så er prisen den mest overraskende forskel, og derfor i første omgang den mest oplagte faktor i en valgsituation. Men inden du træffer et valg, så bør du egentlig se billeder taget med de to kameraer taget under standardiserede forhold. Derfor er det træls, at de ikke er anmeldt på dpreview...

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Mikkel Levis
#3 Kommentar postet d. 03-03-15 kl. 21:26. Emne: Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer.
Tak for input

Kunne heller ikke selv finde noget på den pågældene side omkring de 2 modeller..

I mine øjne ser det umiddelbart ud til at den største forskel ligger i prisen - men så igen, jeg er ikke skrap i specifikationerne.

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#4 Kommentar postet d. 03-03-15 kl. 21:41. Emne: Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer.
Jeg har for øvrigt selv et SX30 IS, som er en forløber for SX60''eren. Jeg har taget cirka 3.500 billeder med det fortrinsvis i 2012 og 2013. Jeg var ret begejstret for det lige i starten. Men træerne vokser ikke ind i himlen. Man får et stort zoomomfang, hvilket bestemt giver nogle muligheder. Men det har en lille sensor... Canon har i kameraets interne billedbehandling formået at eliminere stort set al krominansstøj. Til gengæld er der så masser af luminansstøj, som er til at leve med i nogle billeder; men træls på relativt ensfarvede flader. Så til sidst gik jeg over til kun at anvende det ved ISO 100 for at reducere problemet.

Disse erfaringer er ikke til megen hjælp i din valgsituation; for det er formentlig nogenlunde lige ringe for begge kameraer; men du skulle måske se på noget med en større sensor og så give lidt køb på zoomomfanget... desværre kan det nok heller ikke helt gøres til den samme pris.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Hugo Nissen

Svaraktivitet:

(1)
#5 Svar postet d. 31-03-15 kl. 06:14. Emne: Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer.
Hej Mikkel,

Et alternativ til dine valgte kameraer kunne måske være denne Fujifilm X-S1 - se linket HER

Jeg har selv haft den siden 2013, og er superglad for den. Se nogle af mine billeder her: - se linket HER

Prismæssigt kan den fås til omkr. 3100, hvis du vælger at købe den hos Amazon.de - se linket HER

Hugo

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#6 Kommentar postet d. 31-03-15 kl. 11:23. Emne: Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer.
Kjeld Brem bruger også Fujifilm X-S1 - med Raynox forsatslinse.

Men Fujifilm X-S1 blev introduceret i november 2011. Det er lang tid siden for et kamera i vore dage.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#7 Kommentar postet d. 31-03-15 kl. 12:13. Emne: Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer.
Men Hugo Nissens billeder er en god reklame for et Fujifilm X-S1, ingen tvivl om det

Og jeg overvejede også seriøst at købe sådan et... i december 2012.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#8 Kommentar postet d. 31-03-15 kl. 13:39. Emne: Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer.
Hvis jeg skulle vælge et compactkamera med sensor a samme størrelse som Kjelds og Hugo''s X-S1 a 2/3" (8.8 x 6.6 mm) med Raynox forsats.

Bliver det et Fuji X30 med mindre zoom objektiv a 4 x zoom og samme sensor som i Fuji X-S1!: - se linket HER

Dette kamera er solidt og kan bruges af fotografer med større hænder. Stadig med vipbar skærm, 12 MP med den sensor skal der ikke proppes flere pixel i, for så kommer der støj.

Og med kun 4x optik zoom kan glas levere bedre kvalitet end et megazoom kamera, det vil være langt bedre til makrofotografering end andre kompaktkameraer med sensor på 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm)og megazoom. Og prisen i FotoC og kamerahuset er 3995,- dkr.

Jeg har et Fuji S7000 fra 2004 med 6x zomm og sensor på 1/1.7" (7.44 x 5.58 mm) som jeg var yderst tilfreds med dengang. Nu er Fuji''s sensor i dag af bedre kvalitet end dengang.

Besvar | Kommentér

Lars Andersen
#9 Kommentar postet d. 31-03-15 kl. 13:51. Emne: Søger hjælp til at vælge mellem 2 kameraer.
Hej Mikkel, jeg gætter på du interessere dig for insekter, for jeg var inde på din profil, så det var derfor jeg fraråder megazoom kameraer.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator