Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
mobilkamerabilleder for ringe (Læst 1086 gange) Postet d. 04-03-15 kl. 18:33
Jeg har været inde nogle gange for at "hjælpe" den stakkels observatør, der står dér og venter på et opkald fra de højere magter, om hvad den fotograferede art hedder.

Men de viste mosbilleder er i alle tilfælde for dårlige til sikker bestemmelse, og min motivation til fortsat mobilassistance er dalet stærkt.

Er det mobilerne, der er for ringe, eller er det fotograferne, der er for ukritiske ?

Lad os få nogle smukke, knivskarpe fotos ! - så er der noget ved at "hjælpe"

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#1 Kommentar postet d. 04-03-15 kl. 19:06. Emne: mobilkamerabilleder for ringe
Jeg har tænkt på det samme som Hans og lidt på, hvor mange ID-fotos, der kunne ende med at ligge ubestemt, selvom de måske kan grupperes lidt.

En vigtig ting er dog for i hvert fald mossernes vedkommende, at der kommer bedre fotos af detaljerne. Måske lidt skrapt formuleret, men de enkelte mosblade må gerne være ligeså tydelige og skarpe som et insekt eller edderkop, der skal kunne arts-genkendes.

Til tider kan det i forum klares med at svareren beder om bere detaljbilleder, men der er jo ikke rigtigt nogen dialog involveret her.

Men spændende nyt tiltag .

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#2 Kommentar postet d. 05-03-15 kl. 10:13. Emne: mobilkamerabilleder for ringe
Godt diskussionsemne.

Min erfaring er at mange mobiltelefoner faktisk KAN tage gode fotos - men det kræver lidt omhu og vilje til at sætte sig ind i teknikken. Min mobiltelefon kan indstilles til en makrotilstand, hvor man kan gå helt ind til 1cm afstand eller så og stadig få skarpt fokus. Desuden kan en blitz slås til. Lægger man så dertil at enkeltplanter kan isoleres på forskellige baggrunde, og at blade forholdvist nemt kan skrabes af med en selv en klodset negl og lægges på en plade - ja så er min konklusion, at mobiltelefoner nok i mange tilfælde er OK til ID-billeder - det er omhu og viden om teknikken der halter lidt nogle gange. MVH Bent

Besvar | Kommentér

Nicholas Bell
#3 Kommentar postet d. 05-03-15 kl. 10:31. Emne: mobilkamerabilleder for ringe
Der kommer helt sikkert en masse elendige billeder ind som foråret skrider fremad ;) Jeg beklager hvis jeg støder nogen.

Hvis billedet er for ringe til et sikkert ID så tryk på "Kan ikke bestemmes" knappen. Herefter får man mulighed for at begrunde/kommentere det. Begrundelsen modtager obsevatøren vistnok på mail?

Og så kan man selv bestemme hvor hjælpsom man vil være:

- Billedet er for dårligt til ID

- Billedet er for dårligt til ID, prøv at komme tættere på så man kan se bladene.

- Billedet er for dårligt til ID, prøv at komme tættere på så man kan se bladene. Du er muligvis over i noget Mnium, men det kræver at jeg kan se blabla...

Der er også arter der ikke kan artsbestemmes sikkert fra foto, og så afviser man jo bare og skriver det.

Jeg håber at det vælter ind med guldsmede til sommer. Det kræver nok at man fanger dem først og affotograferer dem i hånden, men så er det også stærkt :D

I virkeligheden bliver det nok svampe-, mos- og lavfolk der bliver presset.

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 05-03-15 kl. 14:58. Emne: mobilkamerabilleder for ringe
De fleste mobiler har ganske gode kameraer, men selvfølgelig med de begrænsninger der også gælder for små lommekameraer. De færreste små kompaktkameraer kommer godt fra at fotografere f.eks. fugle eller guldsmede i flugten.

Når jeg tænker på mine egne erfaringer siden jeg for under 3 år siden (så jeg kan godt huske det endnu!) begyndte min ''karriere'' på Fugle & Natur, så har det sjældent været selve kvaliteten af mine fotos (om end de ikke er fremragende) som var en hindring for bestemmelse, men uvidenhed mht. HVAD jeg skulle fotografere. Hvad det er, der er vigtigt at kunne se på en vandnymfe/guldsmed/lav/mos/vandkalv/løbebille osv.

Jeg er spændt på, om mange ender med en skuffelse hvis de prøver app''en, fordi der næsten loves at man får et svar mens man står på stedet. Hvilket jeg ikke rigtig tror er realistisk. Der er jo trods alt en hel del af eksperterne som er ude i felten samtidig som dem der indsender fotos

Hvis man så, udover først at få et svar hen på aftenen eller senere, også ender med at intet af det kan bestemmes, så falder motivationen måske en anelse...

Men det bliver spændende at følge!

Besvar | Kommentér

Lau Bjerno
#5 Kommentar postet d. 05-06-18 kl. 18:39. Emne: mobilkamerabilleder for ringe
Kunne man være så flabet at konkludere, at det kræver en god fotograf at tage gode mobilbilleder, og gode fotografer tager ikke mobilbilleder?

Et mindst lige så stort problem er efter min mening, at mange slet ikke gider gøre den mindste smule selv for at bestemme en art. På fjæsbogsgruppen “svampeliv” kommer der rigtig mange billeder med det udødelige Piet van Udendeurs-spørgsmål “hvad er det?”. Da svampe naturligvis som regel er meget nemmere at fotografere end fx insekter, er billederne såmænd sjældent teknisk dårlige. Men ofte viser de svampen fra en dårlig vinkel, som viser at fotografen tydeligvis slet ikke interesserer sig for, hvilke kendetegn man bestemmer svampe efter. Og ikke noget med “jeg tror det er en Klaphat pga de og de kendetegn, men jeg er ikke sikker”. Næh, bare “hva´-det-for-en?” Og flere har snakket om, at hvis folk ikke selv gider gøre lidt, hvorfor skulle eksperterne så?

Besvar | Kommentér

Bjørn Jansen
#6 Kommentar postet d. 16-06-19 kl. 18:52. Emne: mobilkamerabilleder for ringe
"Det bedste kamera, dét er det kamera du har MED"

Ikke Konfutze, men lige ved..

Det nytter jo ikke noget at ´man´ har et Hasselblad elegantus maximalis til ½ mio, hvis skidtet står hjemme. Det ´gode kamera´ er på nogen måder et spørgsmål om at få gode arbejdsgange, og være sikker på, at man kender alle kameraets finurligheder. Det gælder også for mobilen. Et Eks: iPhones er direkte forbandet elendige til at aktivere udløseren! Den står enten på af skulle prikke til skærmen med fingeren -Noget som ´overaskende nok´ for skidtet til at bevæge sig :, eller også skal en knap-dims mases ind.. Ja mases, for Apple har af uransagelige årsager, valgt at gøre knap udløseren så hård, at du faktisk har brug for en iHammer...

Men

Her er løsningen høretelefonerne!

Lydstyrke knapperne på høretelefonen fungerer som udløser, og så er det muligt at tage urystede shots.

Det er så bare et eks, men virkelig godt kendskab til sin egen HW er super vigtig (doh) Og så aldrig skal man være ræd for at skyde rigtig mange skud! Skyd 50, så er der måske 3 der er knivskarpe.

Besvar | Kommentér

Bjarne Nielsen
#7 Kommentar postet d. 16-06-19 kl. 19:01. Emne: mobilkamerabilleder for ringe

Du er måske ikke helt ved siden af

Vh.Bjarne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator