Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan E.
Undgå dunhammer/siv ved ny sø (Læst 6020 gange) Postet d. 06-03-15 kl. 08:42
Efter etableringen af en ny (mindre) sø gør jeg mig tanker om hvordan man undgår at "hele søen" - med årene - "gror til" med dunhammer og siv. Jeg tænker her på de lavvandende områder og brinkerne.

Naturen skal selvfølgelig ha'' lov at "gå sin gang", men hvis jeg kan imødegå noget af det vil jeg det.

Udlægning af et lag mindre marksten er vel en mulighed?

Nemmere er det nok med perlesten, men vil dette være nok til at imødegå etableringen - og hvor tykt skal laget være?

Håber nogen af Jer har erfaring med (kendskab til) dunhammer og siv

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(10)
#1 Svar postet d. 06-03-15 kl. 09:53. Emne: Undgå dunhammer/siv ved ny sø
I det jeg går ud fra, at du med "siv" mener tagrør:

Nogle af de folk, der laver, mange vandhuller, siger, at man i mindre søer simpelthen skal håndluge de nyetablerede planter de første 2-3 år. Det er specielt i denne fase, at arterne etablerer sig. Siden bliver etableringen af frøplanter meget lavere. Det skulle have specielt god virkning mod dunhammere. Jeg har ikke nogen praktisk erfaring med det (jeg bor på 1. sal uden så meget som en altankasse), men har læst at det skulle virke overraskende godt.

Jeg tror ikke, dit forslag om perlegrus vil virke, men ret beset ved jeg det ikke

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(43)
#2 Svar postet d. 06-03-15 kl. 13:59. Emne: Undgå dunhammer/siv ved ny sø
Frø af dunhammer spirer på blottet, tørlagt dyndbund, som det altså gælder om at undgår. Det er et stort problem, at nye søer gror til med arter af Dunhammer. Men er der ingen alternativer til håndlugning?

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(4)
#3 Svar postet d. 06-03-15 kl. 16:52. Emne: Undgå dunhammer/siv ved ny sø
Det bliver en hård kamp, for med mindre søen anlægges i et sandet område er vores jord så enormt næringsrig, at nogle få (og som regel generende) planter vil vokse op på kort tid. Den eneste løsning, der virker fremadrettet er at høste fra søen og det nærmeste bredområde. Hvis du har mulighed for at slå og fjerne (vigtigt!) bevoksning (bedst 2 eller 3 gange pr sommer) de første år vil du nok efter nogle år opleve en reduceret biomasse. Men husk, det er langt bedre at slå og fjerne få gange, frem for at prøve at holde et golfbanelook, hvor man slår hele tiden uden at fjerne det. I selve søen er man nok nødt til at luge som nævnt, men en god udvikling kan foregå hvis man ikke hælder fisk i vandet. Hvis der etableres en god bestand af dafnier (de lever af alger og skaber klart vand) kan en anden type bundvegetation etablere sig. Det vil dog stadig være nødvendigt at høste (nænsomt, fx en halv søflade per år). Vh Jan.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator