Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotokonkurrencer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Helle Søndergaard
Kan ikke finde ud af at deown scale foto (Læst 1034 gange) Postet d. 14-03-15 kl. 14:23
Hej jeg har et supergodt billed af en spurvehøg, der nedlægger en due - den kigger direkte ind I kameraet.

Jeg fprøvet at downloade men får besked om, at fotoet er for stort, og at det skal down svales til 567 pixels og 72 dpi.

Jeg kan ikke se, at mit billedprogram kan behandle det krav (Microsoft). Jeg kan kun redigere I størrelse.

Har prøvet at sætte størrelsen til 567x72, men så får jeg ved down load at vide, at billedet nu er for småt

What to do?

Venlig hilsen

Helle Søndergaard

Kommentér

Lars Peter Pedersen
#1 Kommentar postet d. 14-03-15 kl. 14:40. Emne: Kan ikke finde ud af at deown scale foto
Kan da se dit gode billed på forsiden nu.

Hilsen

LP

Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 14-03-15 kl. 14:48. Emne: Kan ikke finde ud af at deown scale foto
Hej - glem i første omgang de 72 dpi. Størrelsen er:

længde x bredde, og

samlet datamængde

567 px betyder, at billedet mindst skal være 567 px på både længden og bredden. Hvis dit billede er i normalt, aflangt format skal du altså sætte højden til mindst 567 px, og lade programmet sætte længden automatisk - det vil så nok blive omkring 850 px, hvis dit billede er i et normalt format.

Når det er så er gjort, må datamængden ikke overstige 150 kb i forum, og 250 kb observationerne. Når du har sat størrelsen, skal du altså sikre dig, at billedet ikke overstiger den tilladte datamængde. Det gøres ved at reducere kvaliteten i %. 100% er ofte for meget, mens 85% ofte er rigeligt.

Du har måske prøvet at lægge billedet på uredigeret, og så fået at vide, at det er for stort. Du har så sat størrelsen til 72x567, hvilket må ligne et meget aflangt frimærke, og det er for småt, samt helt ude af billedets oprindelige format.

Prøv at downloade IrfanView (gratis, godt og simpelt). Åbn dit billede i IrfanView. Tryk på Image, og vælg Resize/Resample. Sæt så Height til 600 (længde bliver nu automatisk til 900) og vælg Apply sharpen after resample. Nu ser du, hvordan billedet kommer til at se ud. Tryk så på disketten (save as...), og vælg jpg under filtype. Til højre ved "save quality" vælger du 90, og tryk Gem (under filtype og filnavn). Tjek så efter hvor billedet gemmes (sikkert under "billeder/pictures") om størrelsen er under 250 kb. Skal billedet bruges i forum (max 150 kb), så sæt Width til 800 i bredden i stedet for 900.

Kommentér

Mads Linnemann Filskov
#3 Kommentar postet d. 07-04-15 kl. 09:21. Emne: Kan ikke finde ud af at deown scale foto
- eller brug dette værktøj til skalering af billeder:

- se linket HER

VH Mads

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator