Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Holm
Hvilken myg fra hul eg? (Læst 300 gange) Postet d. 19-03-15 kl. 20:31
Fundet nord for Salten Langsø i egeskov d 18. marts. Den kom frem fra hjembragt smuld fra den hul eg.

Jeg har (som noget nyt) taget belæg hvis nogen skulle være friske på at tage et kig på den .

Mvh. Mathias

Hvilken myg fra hul eg? (Fundet nord for Salten Langsø i egeskov d 18. marts. Den kom frem fra hjembragt smuld fra den hul eg)
Mathias Holm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (776 x 823)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#1 Kommentar postet d. 19-03-15 kl. 20:31. Emne: Hvilken myg fra hul eg?
Billede 2

Hvilken myg fra hul eg? (Billede 2)
Mathias Holm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1101 x 863)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(12606)
#2 Svar postet d. 19-03-15 kl. 22:32. Emne: Hvilken myg fra hul eg?
Hej Mathias

Det er en Svampemyg i slægten Zygomyia, og det er en hun. Jeg ved derfor ikke, om jeg kan bestemme den, men du må selvfølgelig gerne sende.

Det ser forresten ud til, at fortarserne er lidt udvidede/fladtrykte, og i så fald er arten nok Zygomyia valida.

Walther

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#3 Kommentar postet d. 19-03-15 kl. 23:03. Emne: Hvilken myg fra hul eg?
Hej Walther

Ok, mange tak for svaret og tilbuddet om at kigge på dyret!!

I øvrigt har jeg jo en lokalitet med Geomyza cf. subnigra. Nu er jeg godt nok lidt sent ude, så du er nok færdig med din artikel til Entomologiske Meddelelser, men hvis jeg kan genfinde fluen, vil du så også tage et kig på den? I så fald venter jeg lige med afsendelse.

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#4 Kommentar postet d. 20-03-15 kl. 12:45. Emne: Hvilken myg fra hul eg?
Hej Mathias

Gerne, gerne! Og hvis du alligevel har besluttet dig for at tage belæg i ny og næ, må du gerne samle til hobe. Bare de enkelte belæg er identificerbare med tid og sted.

Walther

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#5 Kommentar postet d. 20-03-15 kl. 14:13. Emne: Hvilken myg fra hul eg?
Det lyder rigtig godt! Og jeg vil huske at gøre dem identificerbare.

Myggen er i sprit, men jeg læste lige i et andet indlæg, at du foretrækker fluerne i tør tilstand. Skal de så bare en tur i fryseren inden afsendelse?

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#6 Kommentar postet d. 20-03-15 kl. 22:24. Emne: Hvilken myg fra hul eg?
Jeg er lidt i tvivl med det efterhånden... Men i alt fald myg og helt små fluer som alligevel skal grovdissekeres, foretrækker jeg i sprit. Større dyr vil jeg gerne stadigvæk have i tør tilstand.

Walther

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#7 Kommentar postet d. 21-03-15 kl. 15:31. Emne: Hvilken myg fra hul eg?
Ok .

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator