Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marianne Graversen
Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg (Læst 600 gange) Postet d. 30-03-15 kl. 17:45
Hej

Jeg var forbi Knagerne i dag, og fandt under barken på en gammel nedliggende bøgestamme disse orange....svampe?

Jeg tror det er svampe men er langt fra sikkert. De "støvede" som støvbolde. Hver kugle er ca. 1mm i diameter.

Der kommer tre billeder

/Marianne

Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg (Hej 
Jeg var forbi Knagerne i dag, og fandt under barken på en gammel nedliggende bøgestamme disse )
Marianne Graversen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Marianne Graversen
#1 Kommentar postet d. 30-03-15 kl. 17:45. Emne: Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg
Nogle af de tomme hylstre.

Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg (Nogle af de tomme hylstre.)
Besvar | Kommentér

Marianne Graversen
#2 Kommentar postet d. 30-03-15 kl. 17:46. Emne: Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg
Og i tillæg disse som er fundet samme sted, men som ser anderledes ud. De er også ca. 1mm i diameter.

Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg (Og i tillæg disse som er fundet samme sted, men som ser anderledes ud. De er også ca. 1mm i diameter)
Besvar | Kommentér

Bjørli Lehrmann

Svaraktivitet:

(5)
#3 Svar postet d. 30-03-15 kl. 18:25. Emne: Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg
Det er en skålsvøb - Arcyria. Et svampedyr: - se linket HER

Jeg tør ikke gætte på arten.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Marianne Graversen
#4 Kommentar postet d. 30-03-15 kl. 19:03. Emne: Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg
1000 tak Bjørli

/Marianne

Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(83)
#5 Svar postet d. 30-03-15 kl. 22:06. Emne: Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg
Om de anderledes udseende også er Arcyria ved jeg ikke, men de er angrebet af en minikøllesvamp, som formentligt er at finde i slægten Polycephalomyces i Ophiocordycipitaceae.

Her er f.eks. et angreb på en Trichia: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#6 Svar postet d. 30-03-15 kl. 22:51. Emne: Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg
Jeg synes nu ikke, at de tomme hylstre rimer på Arcyria. Jeg tænker mere i noget a la Metatrichia vesparium. Eller er det for tosset?

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Bjørli Lehrmann

Svaraktivitet:

(5)
#7 Svar postet d. 31-03-15 kl. 08:54. Emne: Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg
Åh jo, Niels, det kan godt være, at du har ret. De sidder bare så tæt, at man ikke kan se, om de har fælles stilk.

De er meget forskellige under lup

I øvrigt synes jeg, at det er rigtig sjovt med minikøllesvampen! Den har jeg aldrig set.

Små orange svampekugler - Biowide felt Knagerne ved Silkeborg (Åh jo, Niels, det kan godt være, at du har ret. De sidder bare så tæt, at man ikke kan se, om de har)
Bjørli Lehrmann har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 563)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator