Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Astronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Daniel Kronborg
Hjælp, bestem retning og klokken ud fra månen (Læst 901 gange) Postet d. 06-04-15 kl. 12:25
Hej derude, jeg søger hjælp til at bestemme retning og klokken ud fra månen.

Jeg har fundet frem til at man ud fra månen kan finde solens placering, men hvordan finder jeg ud af hvad klokken er ved at se på månen?

F. eks hvis månen er tiltagende kan man gå højre om og så vil man have front mod solen

Er det korrekt forstået at solen vil være i Nord kl 24 ?

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 06-04-15 kl. 19:02. Emne: Hjælp, bestem retning og klokken ud fra månen
Hej Daniel

Velkommen på Fugleognatur.

Det er faktisk et utroligt spændende spørgsmål, du stiller, og det er et spørgsmål, man har brugt ganske betragtelige mængder af tid på at besvare.

Det korte svar er, at ja, man kan beregne klokkeslættet ud fra månens position,

Det lange svar – og måden man gør det på – er langt, så jeg henviser til denne glimrende beskrivelse med en del illustrationer.

- se linket HER

Der findes muligvis apps, der kan klare opgaven og indeholder tabellerne. Det kan andre måske svare på.

Mvh Michael

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Daniel Kronborg
#2 Kommentar postet d. 06-04-15 kl. 20:51. Emne: Hjælp, bestem retning og klokken ud fra månen
Hej!

Jeg siger mange tak!

Det var et yderst brugbart svar, lige det jeg havde håbet på

Jeg må sætte mig ned og læse linket og håbe jeg bliver klogere.

Tak for svaret!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator