Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lene Ørskov
Flagspætte. hærværk eller ? (Læst 3149 gange) Postet d. 12-04-15 kl. 20:34
For et par år siden fik jeg sat tre kasser op beregnet til spætmejsen, der langt om længe var dukket op på min matrikel. Kasserne blev nu hurtigt indtaget af stærene, der også sætter stor pris på dem. Nu har jeg så lige konstateret, at en af dem har haft besøg af flagspætten, formoder jeg. Stærene har vel næppe unger endnu, så hvad går spætten efter? Æg? eller vil den evt. selv flytte ind?

Flagspætte. hærværk eller ? (For et par år siden fik jeg sat tre kasser op beregnet til spætmejsen, der langt om længe var dukket)
Lene Ørskov har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Carsten Skejø

Svaraktivitet:

(53)
#1 Svar postet d. 12-04-15 kl. 21:14. Emne: Flagspætte. hærværk eller ?
Hej Lene

Det ser ud til, at din spætte evt. har været i bolignød. Det ligner meget typisk, at spætten har forsøgt at gøre flyvehullet større, så den evt. selv kunne overtage redekassen.

Sæt evt. en ny redekasse op i nærheden, hvor spætten kan flytte ind.

Mvh. Carsten Skejø

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(827)
#2 Svar postet d. 12-04-15 kl. 21:48. Emne: Flagspætte. hærværk eller ?
En flagspætte vil sagtens kunne komme ind ad det hul. Det er rigeligt stort.

For mig ser det mere ud til at være en mårs værk.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(859)
#3 Svar postet d. 13-04-15 kl. 00:37. Emne: Flagspætte. hærværk eller ?
Sådan havde jeg også en stærekasse der kom til at se ud, der blev enstemmigt "dømt" flagspætte herinde. Og det kostede så også stærefamilien deres unger

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen
#4 Kommentar postet d. 13-04-15 kl. 06:13. Emne: Flagspætte. hærværk eller ?
Eva, mener du så at det var flagspætten der åd stæreungerne?

Besvar | Kommentér

Ole Grøndahl Olsen
#5 Kommentar postet d. 13-04-15 kl. 08:39. Emne: Flagspætte. hærværk eller ?
Flagspætten og andre større spætter tager gerne fugleunger hvis de kan komme afsted med det.

Omkring fuglekassers indgangshul, kan man ofte se at spætterne har prøvet at udvide hullet. Hvis der er fugleunger i kassen lykkes det ofte for spætten at få fat i ungerne.

Problemet kan løses ved at der på fuglekassen sømmes en metalplade på

Med et hul der har samme diameter som fuglekassens hul. Metalpladen skal blot dække området omring indgangshullet, ikke hele forsiden af kassen.

Hvis fuglekassen er blevet mør og der er opstået revner i træet, vil spætten prøve at hakke hul ved revnerne

På dit foto er det ikke mår men en spætte er har hakket ved indgangshul.

Spætter kan nemt hakke tværs igennem en trætelefon/ elpæl.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#6 Kommentar postet d. 13-04-15 kl. 10:43. Emne: Flagspætte. hærværk eller ?
Einar, ja det troede jeg heller ikke dengang, at spætter var sådan nogen "rovfugle", men jeg har siden det med stærekassen, set flagspætten forsøge at komme ind i rødstjerternes redekasse da der var unger.

Og jeg fandt et sted der stod, at hvis spætten virkelig ville brække en fuglekasse op, så ville det ikke hjælpe at sikre indgangshullet med en plade, for så kunne spætten bare hakke hul andre steder i kassen

Besvar | Kommentér

Lene Ørskov
#7 Kommentar postet d. 13-04-15 kl. 15:41. Emne: Flagspætte. hærværk eller ?
Jeg føler mig nu også rimeligt overbevist om, at det er spætten der har været på spil. Det er mere formålet, for stærene har vel næppe unger (= mad) endnu. Men en æggemad kan måske også bruges. Eller kan spætten finde på selv at flytte ind i kassen ?

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen
#8 Kommentar postet d. 13-04-15 kl. 15:49. Emne: Flagspætte. hærværk eller ?
Man skal selvfølgelig passe på ikke at generalisere ud fra egne erfaringer, forholdene kan være anderledes andre steder.

Jeg har dog i mere end 50år arbejdet med fugle og redekasser og har pt. mere end 200 mejsekasser som jævnligt tilses i yngletiden. Det giver ganske mange oplevelser med hvad der sker af prædation.

Jeg husker kun 2 gange hvor en St. Flagspætte har taget unger i en mejsekasse (små unger af musvit). Mange mejsekasser bliver især i vinterperioden ødelagt ved at hullet mejsles ud. Det sker for mig at se primært for at skaffe et lunt nattesæde.

I mine stærekasser her hvor jeg bor har jeg nogle år overnattende spætte i en af stærekasserne, men her forstørres hullet ikke.

Mår har jeg haft store problemer med og det både ift. mejse-, stære-, allike- og duekasser. Det er sket i hundredvis af gange og skaderne ligner ganske dem på billedet når det drejer sig om kasser med mindre huller. Man skal dog se nøje efter for at finde tandmærker. Ofte ses også kradsemærker på ad stammen.

Måren laver ikke hullet større end at den kan få hovedet ind i kassen og ofte ædes ikke blot æg eller unger men også en af de gamle fugle.

Måren kan også finde ud af at rive låget af kassen.

Så jeg føler mig ret sikker på at flagspætten ofte får skyld for mårens prædation.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#9 Kommentar postet d. 13-04-15 kl. 17:47. Emne: Flagspætte. hærværk eller ?
Efter sigende leder spætter også efter insekter og anden føde i de fuglekasser de ødelægger.

Jeg fandt efter lidt søgnig, langt om længe den tråd jeg selv oprettede for 9 år siden om samme emne:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator