Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

bo jørgensen
Morgenvækning (Læst 803 gange) Postet d. 14-04-15 kl. 22:55
Hej

Forleden morgen blev jeg vækket af et fuglefløjt jeg ikke havde hørt før. Udenfor mit køkkenvindue hænger en fuglekasse og på en gren lige ved hullet sad en blåmejse, i næsten mørke, og sang den samme strofe, igen og igen.

Jeg har webcam i kassen og via dette kunne jeg se at den anden blåmejse stadig lå i reden og sov. Sangen fortsatte og først efter ca. 45 min vågnede mejsen og fløj væk med sin mage.

Jeg har haft mange mejser i mine kasser, men denne "kærestesang" har jeg alligevel ikke hørt før.

Mon det er hannen der synger for hunnen? jeg vil næsten tro det!

- se linket HER

Hilsen Bo

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3334)
#1 Svar postet d. 14-04-15 kl. 23:07. Emne: Morgenvækning
Ja, det er Blåmejsens sang.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

bo jørgensen
#2 Kommentar postet d. 14-04-15 kl. 23:11. Emne: Morgenvækning
Mon det er hannen der synger?

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#3 Svar postet d. 15-04-15 kl. 00:14. Emne: Morgenvækning
Ja, det er blåmejsehannen, der synger på optagelsen. Blandt sangfuglene herhjemme er det vel kun rødhals (og gærdesmutte?), hvor både han og hun synger, og endda året rundt (for at markere deres fødeterritorium).

Blåmejsehannen synger dels for at tiltrække en hun (og her er det så lykkedes), dels for at markere sit/parrets yngle- og fødeterritorium over for de andre hanner i området. Men næppe for at vække fruen fra nattens søde slummer.

Fuglene synger mest aktivt morgen og aften. Både for at markere at "jeg er her endnu!", og fordi det om morgenen endnu er for tidligt på dagen at lede efter føde.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator