Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Malte Roed
Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus? (Læst 1261 gange) Postet d. 16-04-15 kl. 16:21
Er dette Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus? Set april 2015 i Småland, Sverige.

Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus? (Er dette Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus? Set april 2015 i Småland, Sverige.)
Malte Roed har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (725 x 407)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 16-04-15 kl. 17:08. Emne: Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus?
Ja, det er det ukønnede stadium - og en ordentlig krabat!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Malte Roed
#2 Kommentar postet d. 16-04-15 kl. 23:15. Emne: Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus?
Tak Torbjørn! Betyder det at der kommer et kønnet stadium og hvad betyder det? Kender ikke denne svamp så godt.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 17-04-15 kl. 07:52. Emne: Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus?
Hej Malte

I det kønnede stadium er svampen en flad brun poresvamp, i (fugtige?) somre. Den ses sammen med det ukønnede stadium, men ret sjældent (dog nok noget overset?), selv har jeg kun set den et par gange, mest i rådden tilstand.

Mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#4 Svar postet d. 17-04-15 kl. 08:18. Emne: Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus?
Det skal lige med at det kønnede stadium, poresvampen er fladt tilvokset stammen og kommer frem under barken på døde/døende træer.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 17-04-15 kl. 08:32. Emne: Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus?
Tak for indsparket Aksel

Besvar | Kommentér

Malte Roed
#6 Kommentar postet d. 17-04-15 kl. 13:39. Emne: Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus?
Tak for opklaringerne! Jeg blev nysgerrig og søgte lidt videre. Her er en der prøvede at lede lidt systematisk efter frugtkroppen, inkl. zoom-in af porerne på den flade frugtkrop og mikroskop-fotos af sporer.

Det er er en mærkværdig svamp! Jeg troede faktisk man betragtede den som en poresvamp, men den ligner jo på ingen måde de andre typiske eksempler som tøndersvamp, birkeporesvamp osv. Er det en taksonomisk forvirring eller misforstår jeg familien?

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 17-04-15 kl. 15:00. Emne: Birke-Spejlporesvamp / Inonotus obliquus?
Det sidste foto viser svampen i dens kønnede, helt resupinate (= ikke hatdannende) stadium, porerne er meget små så dem kan du ikke se på fotografiet - i virkeligheden kan deu godt skelne dem, men små er de! Som nævnt så ses den sjældent, nok til dels fordi den bliver overset, selv har jeg kun fundet den frisk og flot en gang (Grønland 1991). Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator