Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Hvilke svampe vokser i heksering? (Læst 3324 gange) Postet d. 09-09-07 kl. 01:24
Jeg har opdaget en stor heksering i græsplænen, som ikke har været synlig i de andre år. Underligt, fordi den er ret stor, ca. 3 m i diameter.

Svampene er lyse med flad hat, tynde lodrette brune striber på stokken (ca. 1 cm i diameter), lyse, frie lameller, som bruner ved tørring, hvidt porestøv på græsset under hatten. Størrelse på hatten fra 5-10 cm. Hathuden tør og glat.

Er der nogen, som kan finde navn til den ud fra det her?

Jeg kan udelukke alle dem jeg kender, som vokser i hekseringe, og jeg kan ikke finde den i nogen af mine bøger.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 09-09-07 kl. 08:47. Emne: Hvilke svampe vokser i heksering?
Anni, er dit kamera gået i udo?

Det ville være rart med billeder.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#2 postet d. 09-09-07 kl. 09:57. Emne: Hvilke svampe vokser i heksering?
Hej Margaretha

Nej, men de ligger stadig i kameraet, så jeg tænkte, at der måske kun var en at "vælge imellem"

Jeg vender tilbage en af dagene med billeder så

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 09-09-07 kl. 18:37. Emne: Hvilke svampe vokser i heksering?
I græsplæner er blandt de almindeligste hekseringdannere især Elledans-Bruskhat og Mark-Champignon. Senere på sæsonen og især hvis man bor nær skov kommer af hekseringsdannere arter som Bleg og Violet Hekseringshat, Almindelig, Gyldengrå og Stribestokket Munkehat. Kæmpe-Tragthat kan danne meget store hekseringe på ugødskede græsningsmarker, men er halvsjælden.

I græsplæner på denne tid er langt de fleste hekseringe af Elledans-Bruskhat eller Mark-Champignon.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 postet d. 10-09-07 kl. 01:45. Emne: Hvilke svampe vokser i heksering?
Hej Poul Evald

Elledans-bruskhat har vi også i plænen omme bagved. Det er den, som kun egner sig til at drysses tørret på æggemaden . Markchampignon kender jeg. Den er det desværre ikke, for så var den allerede spist.

Men nu kommer vi til noget muligt, for haven ligger lige op til skoven. Violet og Bleg hekseringshat er det heller ikke. Så er der de tre næste. Der tror jeg, at den er imellem. For sidste år havde vi andre Munkehatte i plænen lidt fra dem her. De var bare helt brune.

Jeg vender tilbage med billeder og et forslag af de tre, når jeg har kigget nærmere på dem.

Tak for dine forslag, som jeg har gemt til en anden gang. Jeg håbede nemlig på, at man kunne lave en liste over dem, som danner hekseringe, så det var nemmere at gå til

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Jesper Moeslund
#5 postet d. 10-09-07 kl. 14:25. Emne: Hvilke svampe vokser i heksering?
Hej Anni Lene

I programmet MycoKey (fås på - se linket HER) kan man sætte kryds i nedbrydere og i f.eks. græstørv. Således får man reelt en liste over alle de svampeslægter, der står på græs og som er nedbrydere, hvilket vel er det du søger?

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 postet d. 10-09-07 kl. 19:12. Emne: Hvilke svampe vokser i heksering?
Hej Jesper

Tak for linket, som jeg dog ikke kan bruge. Forsøgte også sidste år, men løb sur i den.

Den er alt for svær for mig at bruge p.g.a. både engelsk, latin og fagsprog.

Så jeg holder mig til at spørge her

Godt at kende sine begrænsninger.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 postet d. 10-09-07 kl. 23:17. Emne: Hvilke svampe vokser i heksering?
Hej her på tråden

Så er jeg tilbage med billeder og et forslag. Ved at undersøge de tre arter af Munkehat, som Poul Evald omtalte, er jeg kommet frem til, at det må være Stribestokket munkehat.

- se linket HER

Men her er billeder til sammenligning

1) som de sad i græsset. Det hvide er sporestøv efter den, jeg har vendt om

Venlig hilsen Anni

Hvilke svampe vokser i heksering? (Hej her på tråden

Så er jeg tilbage med billeder og et forslag. Ved at undersøge de tre arter af )
Foto: Anni Lene Nielsen
Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 postet d. 10-09-07 kl. 23:19. Emne: Hvilke svampe vokser i heksering?
Hej her på tråden

Så er jeg tilbage med billeder og et forslag. Ved at undersøge de tre arter af Munkehat, som Poul Evald omtalte, er jeg kommet frem til, at det må være Stribestokket munkehat.

- se linket HER

Men her er billeder til sammenligning

1) som de sad i græsset. Det hvide er sporestøv efter den, jeg har vendt om

Venlig hilsen Anni

Hvilke svampe vokser i heksering? (Hej her på tråden

Så er jeg tilbage med billeder og et forslag. Ved at undersøge de tre arter af )
Kommentér

Anni Lene Nielsen
#9 postet d. 10-09-07 kl. 23:21. Emne: Hvilke svampe vokser i heksering?
Det er bare så irriterende, at mine indlæg bliver fordoblet. Men det hele går i stå og vil ikke blive sendt. Derfor. Så der kommer nok flere dubletter

Nå, videre...

nr 2. en hatoverside

Hvilke svampe vokser i heksering? (Det er bare så irriterende, at mine indlæg bliver fordoblet. Men det hele går i stå og vil ikke bliv)
Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator