Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jes Sig Andersen
Hvilken lungeurt ? (Læst 595 gange) Postet d. 24-04-15 kl. 22:22
Vi har i flere år haft denne lille plante i haven, den bliver ikke mere end ca 15 cm høj. Grønne til lysegrønne rundovale let tilspidsede blade der er let hårede, med tydelige hvide pletter, som stænk fra en malerpensel. Men det er først i år jeg har set den blomstre. Blomstens farve og form leder tanken hen på lungeurt af en art, men jeg synes den er ret tidlig i blomst.

Billedet er lidt uskarpt, jeg kom for tæt på i min iver, men jeg skal prøve at tage bedre billeder i morgen.

Er der nogen der har er bud, kunne det evt være den ssp. maculosa, der angices at være ret sjælden. De plettede blade kunne godt understøtte det.

Hvilken lungeurt ? (Vi har i flere år haft denne lille plante i haven, den bliver ikke mere end ca 15 cm høj. Grønne til)
Jes Sig Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen
#1 Kommentar postet d. 24-04-15 kl. 22:23. Emne: Hvilken lungeurt ?
og lige et billede mere.

Hvilken lungeurt ? (og lige et billede mere.)
Jes Sig Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(36)
#2 Svar postet d. 24-04-15 kl. 22:50. Emne: Hvilken lungeurt ?
det må være broget lungeurt - se linket HER

Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen
#3 Kommentar postet d. 24-04-15 kl. 22:55. Emne: Hvilken lungeurt ?
Hej Eva,

Tak for buddet. Jeg har studeret billederne bag linket, og jeg synes gennemgående at bladene er ret ensfarvede. Min har tydeligere hvide pletter. Jeg skal lige prøve at få taget bedre billeder i morgen, når lyset er bedre. Vi lader den lige stå lidt.

vh/

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 24-04-15 kl. 22:59. Emne: Hvilken lungeurt ?
Faconen på sommerbladene er osse vigtig for ID.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator