Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten D.Nielsen
Hvilken fuglesang? (Læst 591 gange) Postet d. 27-04-15 kl. 10:34
Jeg hørte i løvskov idag en fuglesang med todelt trille (langsom-hurtig). Mente at det var skovsanger, men den manglede den indledende piben. Er der andre muligheder end skovsanger?

venlig hilsen Kirsten

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3335)
#1 Svar postet d. 27-04-15 kl. 11:00. Emne: Hvilken fuglesang?
Ja, det må have været en Skovsanger, først med den langsomme trille, der accellererer lidt, og så den hurtige højere trille i direkte forlængelse. Det er ikke altid dens kald høres mellem sangstroferne.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#2 Svar postet d. 27-04-15 kl. 18:53. Emne: Hvilken fuglesang?
Hej Kirsten.

En accelererende trillen i løvskov lyder som skovsanger, men uden en stemmeoptagelse bliver det gætværk. Træløbers sang kan f.eks også beskrives som en accelererende trillen, spætmejser laver noget trillen osv - uden at kende til din erfaring med fuglesang, er det svært at sige noget fornuftigt.

Prøv at søge på "wood warbler" på xeno canto og se om det passer med det, du har hørt. Det er mere holdbart end andres gætværk på en kort beskrivelse af stemmen på skrift. Arten er ankommet, men er ikke "almindelig" - det er skovsanger jo sådan set ikke - endnu.

med venlig hilsen

Morten

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3335)
#3 Svar postet d. 27-04-15 kl. 19:14. Emne: Hvilken fuglesang?
Morten, det virker på mig, som om Kirsten godt kender Skovsangers sang, men mest undrede sig over, at hun ikke hørte "den indledende piben". Da de første Skovsangere jo er ankommet nu, mener jeg det sandsynligvis er en Skovsanger hun har hørt med den beskrivelse, det er jo en meget let genkendelig sang

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#4 Svar postet d. 27-04-15 kl. 19:34. Emne: Hvilken fuglesang?
Hej Henrik.

Jeg vidste ikke at du kendte Kirsten og hendes ornitologiske evner, beklager.

Jeg tror også at hun har hørt en skovsanger, men jeg ved det ikke.

Om det er nok til obse den, vil jeg overlade til Kirsten - efter hun har lyttet til arten på xeno canto

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3335)
#5 Svar postet d. 28-04-15 kl. 10:42. Emne: Hvilken fuglesang?
Hej Morten.

Vi er ganske enige, jeg tror også Kirsten har hørt en Skovsanger, men ved det selvfølgelig ikke med 100% sikkerhed. Det er derfor jeg skriver ''det må have været'' og ikke ''det var en Skovsanger''

Hvis tråden nu havde drejet sig om f.eks. en Hvidbrynet Løvsanger, ville jeg nok gerne have vidst lidt mere om Kirstens ornitologiske evener, men ud fra hendes beskrivelse, virker det bestemt som om hun kender Skovsangerens sang. Men altid en god ide at lytte på Xeno Canto eller andetsteds. Her et direkte link:

- se linket HER

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Kirsten D.Nielsen
#6 Kommentar postet d. 28-04-15 kl. 12:49. Emne: Hvilken fuglesang?
Hej Morten.

Jeg har en del erfaring med at høre fuglesang, og jeg er sådan set ikke i tvivl om at det var skovsangeren jeg hørte, hvis de også kan høres uden den indledende piben. Så svaret ovenfor er jeg tilfreds med.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator