Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anders Damgaard
Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae? (Læst 1300 gange) Postet d. 27-04-15 kl. 23:28
Jeg har lige fundet en bille i Burmesisk rav (99-112 millioner år) på hele 16,5 mm (normal størrelsen på biller i rav ligger typisk på mellem 2 og 5 mm).

Er i ikke også enige i, at dette udentvivl må være Cerambycidae?

Billederne er ikke helt i skabet endnu - laver nogle gode billeder ved lejlighed. Skaden på bagkroppen er mindre end den ser ud, billen er tydelig og alle områder er stort set synlige.

(Sorry spørgsmålet bliver stillet her - er der nogen der kan forklar hvordan man marker et spørgsmål som besvaret? Har søgt på hjemmesiden, men fandt ikke noget svar)

Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae? (Jeg har lige fundet en bille i Burmesisk rav (99-112 millioner år) på hele 16,5 mm (normal størrelse)
Foto: Anders Damgaard / Burmesisk rav - Cerambycidae?
Besvar | Kommentér

Anders Damgaard
#1 Kommentar postet d. 27-04-15 kl. 23:31. Emne: Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae?
.

Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae? (.)
Besvar | Kommentér

Anders Damgaard
#2 Kommentar postet d. 27-04-15 kl. 23:35. Emne: Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae?
.

Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae? (.)
Klik på billedet for original størrelse (715 x 525)
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#3 Kommentar postet d. 27-04-15 kl. 23:57. Emne: Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae?
Jeg har uden tvivl ikke den mindste anelse om hvorvidt det er Cerambycidae!

Men til gengæld ved jeg, at hvis en eller anden kommenterer dit indlæg ved at klikke på ''Besvar'' under indlægget, så får du mulighed for at acceptere svaret - og gør du det, så markeres tråden som besvaret (med grønt flag).

Hvis man - som jeg - klikker ''Kommentér'' så er det ''kun'' en kommentar, og så kan tråden ikke markeres besvaret.

Du kan altså kun markere et spørgsmål som besvaret hvis en eller flere rent faktisk har leveret et svar (som du accepterer) og ikke kun en kommentar.

I øvrigt voldsomt fascinerende at se dine fotos på din hjemmeside!

Besvar | Kommentér

Anders Damgaard
#4 Kommentar postet d. 28-04-15 kl. 00:33. Emne: Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae?
Tak for svaret Henrik - Ja så giver det jo meget mere mening, og jeg kan jo (selvfølgelig) ikke se "besvar" feltet, når jeg selv er logget ind på mit opslag.

Glad for at du finder billederne interessante

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#5 Kommentar postet d. 28-04-15 kl. 01:13. Emne: Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae?
Vil man se dybt i rav, bør man se billederne Anders har på flickr.

- se linket HER

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Anders Damgaard
#6 Kommentar postet d. 06-05-15 kl. 11:06. Emne: Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae?
Lige en opfølger/ Jeg blev kontaktet af en fransk entomolog igennem min hjemmeside. Han havde set mine billeder og bestemte billen til Oedemeridae, med følgende besked:

"The general aspect, the long forehead, the relatively long pedicle (2nd antennal joint) and the shape of the palps point to this family. I am sure that the tarsal formula is 554 (5 articles in the front and middle tarsi, 4 in the hind one). Your beetle belongs to a new species (and most probably to a new genus), which has to be still described and certainly, it has older links with the taxa of the Recent, especially with the Asian ones."

En glædelig forårsdag til jer alle!

Burmesisk rav - Kæmpe bille - Cerambycidae? (Lige en opfølger/ Jeg blev kontaktet af en fransk entomolog igennem min hjemmeside. Han havde set mi)
Foto: Anders Damgaard / Burmesisk rav - Oedemeridae
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator