Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peder Høy Kristensen
Sortbrun and? (Læst 1385 gange) Postet d. 29-04-15 kl. 09:45
Hej,

Jeg så i går den 28/4 2015 en and i den sydlige ende af Egå Engsø. Den var i selskab med nogle gråænder, men fjerdragten var helt anderledes. Den kan ligne en sortbrun and og alligevel ikke. Hvad er det for en and?

Sortbrun and? (Hej,
Jeg så i går den 28/4 2015 en and i den sydlige ende af Egå Engsø. Den var i selskab med nogle)
Peder Høy Kristensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Claus D Jensen

Svaraktivitet:

(212)
#1 Svar postet d. 29-04-15 kl. 09:53. Emne: Sortbrun and?
Det er en fejlfarvet gråand, populært kaldet en ''franskbrødsand''.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3328)
#2 Svar postet d. 29-04-15 kl. 09:58. Emne: Sortbrun and?
Ja, det er en såkaldt Parkand eller Franskbrødsand. Se også denne tråd:

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 29-04-15 kl. 13:17. Emne: Sortbrun and?
Ja, en Parkand (personligt bruger jeg aldrig betegnelsen fransbrødsand, da afvigende farver hos Gråand intet har med fødevalg at skaffe.)

Hvis størrelse og proportioner er helt som hos Gråand, hvilket syntes at være tilfældet her, på billedet der linkes til, og i den langt overvejende del af de mængder af Parkænder som gennem årene er blevet vist her på siden, er der ingen som helst grund til at formode at de fra normen afvigende farvevariationer hidrører fra hybridiseren med Tamand, den ikke flyvedygtige, store og grove, domesticerede tamform af Gråand.

Mvh. Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2015)
#4 Svar postet d. 29-04-15 kl. 16:50. Emne: Sortbrun and?
Ja franskbrødsand. ( Personligt bruger jeg aldrig betegnelsen Parkand, da de afvigende farver hos gråand intet har med levested at skaffe).

Iøvrigt ret enig med Peter.

Hilsen Palle

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(585)
#5 Svar postet d. 29-04-15 kl. 23:54. Emne: Sortbrun and?
Jeg ved ikke om man kan kalde det hybrid.

Det er gråand(vildform) x gråand(tamformen Dansk Landand.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#6 Svar postet d. 30-04-15 kl. 01:03. Emne: Sortbrun and?
Nej Jens, det er lige netop det det den IKKE er for der er intet Tamand i den afbillede Gråand, men generne er ens og derfor findes samme farvevariation hos både Gråand og Tamand

Hvis det vitterlig var en hybrid ville den jo nok have haft bare en lille smule af Tamandens udseende (størrelse, ringe flyveevne og anderledes hovedprofil) ikke sandt?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator