Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Holm
Scopaeus sulcicollis? (Læst 480 gange) Postet d. 08-05-15 kl. 00:11
Fundet på stejl sydvendt skråning i grusgrav ved Stjær, Skanderborg Kommune, d 27. april.

Danmarks Fauna, bd. 57, nøglen s. 233-235 er brugt.

Ok, vi har jo 4 arter. Hovedet er ikke bredere end langt (målt til følehornsknudernes forrand). Dette udelukker S. laevigatus der også skulle leve på fugtig bund i modsætning til de 3 resterende arter.

Punkt 2 i nøglen:

"Mellemskinnebenene stærkt fortykkede". Se tilhørende figur nederst her: - se linket HER

Jeg synes fortykkelsen stemmer godt overens på hvad vi ser på mit dyr.

Dette leder os videre til punkt 3 med S. sulcicollis og S. pusillus der endnu ikke er registreret i Danmark. S. pusillus har smallere krop mm. Såfremt min vurdering af mellemskinnebenenes fortykkelse korrekt (se nedenstående billde), kan den vidst godt kaldes for Scopaeus sulcicollis, der i øvrigt er den almindeligste af arterne .

Mvh. Mathias

Scopaeus sulcicollis? (Fundet på stejl sydvendt skråning i grusgrav ved Stjær, Skanderborg Kommune, d 27. april.

Danmark)
Mathias Holm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1155 x 738)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#1 Kommentar postet d. 08-05-15 kl. 01:44. Emne: Scopaeus sulcicollis?
Billede 2

Scopaeus sulcicollis? (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (1089 x 786)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#2 Kommentar postet d. 08-05-15 kl. 01:45. Emne: Scopaeus sulcicollis?
Billede 3

Scopaeus sulcicollis? (Billede 3)
Klik på billedet for original størrelse (1418 x 684)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator