Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Helle Krogsgaard
Markparasolhat? (Læst 971 gange) Postet d. 12-09-07 kl. 21:22
Fundet i en sommerhushave på Reersø sidste weekend. Svampen var ca 20 cm bred og tilsvarende høj. Kan den artsbestemmes?

Umiddelbart virkede den lavere end puklet parasolhat, som er afbildet i min svampebog.

Venlig hilsen Helle.

Markparasolhat? (Fundet i en sommerhushave på Reersø sidste weekend. Svampen var ca 20 cm bred og tilsvarende høj. Ka)
Foto: Helle Krogsgaard
Kommentér

Helle Krogsgaard
#1 postet d. 12-09-07 kl. 21:24. Emne: Markparasolhat?
og en underside.

Markparasolhat? (og en underside.)
Kommentér

Helle Krogsgaard
#2 postet d. 17-09-07 kl. 15:33. Emne: Markparasolhat?
Er der slet ikke nogen der har en kommentar til, hvilken svamp der her er tale om?

Helle

Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 postet d. 25-09-07 kl. 18:06. Emne: Markparasolhat?
Jo, Helle. Det er nok en gammel Parasolhat. Undersiden kan man ikke rigtig se på billedet og stokken heller ikke. Stor P. har bælter på stokken. Rabarber-P. i bred forstand (der er nu flere) har glat stok som safranfarves, når man skraber i den. Men det er nok for sent nu? Jeg tror, at det er en af dem.

mvh

Ole

Kommentér

Helle Krogsgaard
#4 postet d. 25-09-07 kl. 19:32. Emne: Markparasolhat?
Nu har jeg lysnet det sidste billede, hvis det da kan give et nærmere bud på svampen.

Men ellers tak for svaret.

Helle

Markparasolhat? (Nu har jeg lysnet det sidste billede, hvis det da kan give et nærmere bud på svampen.

Men ellers )
Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 postet d. 26-09-07 kl. 09:19. Emne: Markparasolhat?
Ja, det hjalp da gevaldigt. Jeg vil sige Rabarber-Parasolhat. Hvis du sårer stænglen farves den safrangul i såret (nok for sent nu).

mvh

Ole

Kommentér

Helle Krogsgaard
#6 postet d. 27-09-07 kl. 18:33. Emne: Markparasolhat?
Uha jeg ved ikke så meget om svampe men alle de billeder jeg kan finde af rabarber-parasolhat har "skæl" og det har min ikke. Er det fordi den er gammel?

Helle

Kommentér

Michael Filtenborg
#7 postet d. 27-09-07 kl. 18:36. Emne: Markparasolhat?
Helle din har da skæl. Se lige på dit første billede igen. Nu er Rabarber parasolhat blvet delt ind i flere arter, så jeg har ikke et konkret bud på arten lige nu, da nøglen ikke lige lægger ved computeren.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 27-09-07 kl. 19:27. Emne: Markparasolhat?
Det er ikke uvilje Helle, men parasolhatte er vanskelige nok i forvejen og en så gammel svamp som din kan snart sagt være hvad som helst. Det er ikke fordi vi ikke vil hjælpe...

Kommentér

Helle Krogsgaard
#9 postet d. 27-09-07 kl. 19:38. Emne: Markparasolhat?
Jeg synes skam, I allesammen er meget hjælpsomme. Jeg skal bare lige acceptere at svampe ikke bare lige er til at bestemme og at det kræver en masse viden! Og så skal man helst også have smagt på dem

Jeg er fuld af beundring over de af jer, der kan oploade den ene svamp efter den anden med navn på.

Jeg vil stadig fotografere svampe, og så bare nyde billederne af de, der ikke kan bestemmes. Det er da heldigvis nemmere med fugle og sommerfugle, men de er lidt sværere at komme tæt på!

Helle

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator