Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sofus Ryge Petersen
Mose-Pors på Fyn? (Læst 652 gange) Postet d. 12-05-15 kl. 14:48
Kan det passe at der ikke er nogle bestande af Mose-Pors på Fyn, eller er der bare ikke nogen der er kommet i tanke om at indtaste sådanne?

Jeg skal bruge et par kviste til snaps, og der er lidt langt at køre til vesten for at hente dem.

Mvh Sofus

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(3942)
#1 Svar postet d. 12-05-15 kl. 14:55. Emne: Mose-Pors på Fyn?
Ellers kan der hurtigt afsendes en liden brevpakke fra Øksedal

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(2978)
#2 Svar postet d. 12-05-15 kl. 18:10. Emne: Mose-Pors på Fyn?
der er (formentlig!) stadig enkelte bestande af Mose-Pors tilbage på Fyn, men de er så små, at der ikke bør sankes materiale til sprit af dem

noget lignende har jeg tidligere meddelt en kendt fynsk drambrygger, og han blev ganske sur - men det må jeg så leve med!

tag en tur til Vestjylland eller besøg Per Taudal i Øksedal

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Sofus Ryge Petersen
#3 Kommentar postet d. 12-05-15 kl. 21:51. Emne: Mose-Pors på Fyn?
Tak for tilbudet Per, men så ville jeg gå glip af en betragtelig del af fornøjelsen ved en kryddersnaps (at finde planterne selv).

Hvis bestandene på Fyn er så sårbare, venter jeg til turen går forbi Jylland igen.

Hvad er det i øvrigt der begrænser udbredelsen af Mose-Pors? Kræver den speciel jordbund der er rigere repræsenteret vest for Lillebælt?

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#4 Kommentar postet d. 13-05-15 kl. 12:22. Emne: Mose-Pors på Fyn?
hej Sofus

dit spørgsmål vil formentlig blive besvaret i AFD-publikationen (lovet til denne højsommer!)

fynske lokaliteter med Mose-Pors er reelt ingen hemmelighed, idet de ligesom fund af andre arter af karplanter har været meddelt i URT og på FYNSK NATUR

jeg kan dog næsten garantere, at det vil være hurtigere at slå et smut om de vestjyske porsemoser end at forsøge at opstøve de få skud i egnen omkring Glamsbjerg!

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Kim Petersen

Svaraktivitet:

(215)
#5 Svar postet d. 13-05-15 kl. 12:40. Emne: Mose-Pors på Fyn?
Mose-Pors er som navnet antyder en plante der (oftest) vokser i moser. Den er begrænset til næringsfattige fugtige hedeegne, ofte hvor der også er Klokkelyng samt næringsfattige sphagnum-moser, oftest i kanten af disse.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator