Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Claus Sabroe
Hjælp, min søn har spist en svamp!! (Læst 606 gange) Postet d. 18-05-15 kl. 12:10
Bastian på 3 år har spist en svamp i haven.

Den stod i en lille klase under et stort egetræ, ca 1m fra stammen.

Vi ringede til gift linien og de sagde at hvis ikke det var en af de 5 svampe de har billeder af på deres hjemmeside skal vi ikke være bekymrede hvis han har spist en mindre mængde end hvad der svarer til 3 sukkerknalder. Vi synes godt den kunne ligne en "Randbæltet Hjelmhat" (vi har ingen forstand på svampe.) Hende vi snakkede med fra gift linien fortalte at den vokser først fra August så den kan det ikke være. Vi er stadig lidt bekymrede så nu er spørgsmålet:

Er der nogen der kan identificere svampen på billedet? og vokser den giftige Randbæltet Hjelmhat aldrig i Maj?

Jeg håber i kan hjælpe en bekymret far.

På forhånd tak,

Claus

Hjælp, min søn har spist en svamp!! (Bastian på 3 år har spist en svamp i haven. 
Den stod i en lille klase under et stort egetræ, ca 1m)
Claus Sabroe har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#1 Kommentar postet d. 18-05-15 kl. 12:13. Emne: Hjælp, min søn har spist en svamp!!
Lige et hurtigt svar til beroligelse, det er 100 % sikkert ikke Randbæltet Hjelmhat.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#2 Kommentar postet d. 18-05-15 kl. 12:22. Emne: Hjælp, min søn har spist en svamp!!
Nok samme som denne, er ikke anført som giftig. - se linket HER Så ingen grund til bekymring.

Vh. Thomas

Ps. - se linket HER

Besvar | Kommentér

Claus Sabroe
#3 Kommentar postet d. 18-05-15 kl. 15:00. Emne: Hjælp, min søn har spist en svamp!!
Tak Thomas,

Det var rart at få berkæftet af en kender at det ikke var den svamp han har spist

mvh,

Claus

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#4 Kommentar postet d. 18-05-15 kl. 17:17. Emne: Hjælp, min søn har spist en svamp!!
minder lidt om Knippe-Svovlhat, men så skal der være noget ved at vokse på

(og med dens bitre smag ville de fleste spytte den ud)

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#5 Svar postet d. 19-05-15 kl. 00:14. Emne: Hjælp, min søn har spist en svamp!!
Det er ikke Tidlig Agerhat, men Knippe-Svovlhat på grund af lamelfarven (og jeg er enig i, at det er godt spist!).

Besvar | Kommentér

Claus Sabroe
#6 Kommentar postet d. 21-05-15 kl. 07:33. Emne: Hjælp, min søn har spist en svamp!!
Jeg tror på i har ret med.

Jeg smagte lidt forsigtigt på en af dem og den smagte noget bittert. Ikke voldsomt grimt men slet ikke godt.

Tak for hjælpen

mvh

Claus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator