Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. juni 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Lund
Toplettet gallesvirreflue? (Læst 335 gange) Postet d. 25-05-15 kl. 23:57
... eller hvad?

Stevns Ådal, d.d.

vh Jesper

Toplettet gallesvirreflue? (... eller hvad?

Stevns Ådal, d.d.

vh Jesper)
Jesper Lund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (900 x 898)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 26-05-15 kl. 01:41. Emne: Toplettet gallesvirreflue?
Hej Jesper,

Det endelige svar får du ikke fra mig - desværre. Det er jeg ikke kyndig nok udi gallesvirrefluer til at kunne give dig. Jeg oprettede imidlertid fornylig selv en tråd med stort set samme forespørgsel som din (som jeg aldrig fik noget svar på), og i mine forundersøgelser dengang i forbindelse med mit eget dyr var der et par ting, jeg dog FIK fat på, og som jeg gerne videregiver til dig. Ifølge Nationalnyckeln gælder for arten Pipiza bimaculata (Toplettet Gallesvirreflue), at dens hunner kun har en meget svag vingeplet. (Hannernes vinger er HELT klare - men dét er ikke vigtigt her, da dit dyr er en hun.) - For på forhånd helt at undgå eventuelle misforståelser: det er ikke vingemærket, der her er tale om (det hedder også vingemærke på svensk); med "vingeplet" menes derimod det ret store og noget diffust udbredte, mørktskyggede område, som mange gallesvirrefluer har på den bageste halvdel af vingerne, og som jo også er til stede i markant grad hos dit dyr. Hos dit dyr mener jeg ikke, vingepletten med nogensomhelst ret kan kaldes "kun meget svag", og alene af den grund vil jeg tro, at det ikke er Toplettet Gallesvirreflue. Umiddelbart ser dit dyr derimod efter min mening ud til at passe vældig godt med Foranderlig Gallesvirreflue. Men, som sagt, jeg er ikke kyndig nok til at afgøre sagen - kun føler jeg mig rimeligt sikker på, at det IKKE kan være den toplettede, da dit dyrs vingeplet må være for kraftig til, at det kan være dén.

Jeg håber, du må få hjælp til resten af bestemmelsen af en virkeligt kyndig person.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#2 Kommentar postet d. 26-05-15 kl. 15:16. Emne: Toplettet gallesvirreflue?
Uhada - den er ikke så lige til ...

Tak for din grundlige redegørelse!

Jeg afventer om nogen kan rede trådene ud, ellers må det blive gallesvirreflue sp.

vh Jesper

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator