Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lis Ravnsted-Larsen
Risiko for at indtaste obs.? (Læst 734 gange) Postet d. 28-05-15 kl. 15:46
Kære alle fugleinteresserede her på Fugle og Natur. Jeg har her i foråret flere gange set Rød Glente i mit område og netop igen indtastet en obs. Det er sådan en smuk fugl, som jeg nyder at møde - hver gang!! Pludselig blev jeg ræd for, om der er folk, der kan efterstræbe fuglen???? Det er jo tydeligt at den holder til her i området, når jeg kigger på de obs jeg har indtastet. Vi har for nyligt her haft et trist tilfælde med fund af en havørn uden hoved og med hagl i kroppen. Hvad er jeres vurdering?? - kan vi roligt indtaste alt?? Jeg vil så nødigt være ansvarlig for fuglens endeligt. Med venlig hilsen Lis

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#1 Kommentar postet d. 28-05-15 kl. 16:00. Emne: Risiko for at indtaste obs.?
Hej Lis

Dit spørgsmål kan ikke besvares entydigt, men lige med dit eksempel, så indtast bare Rød Glente. Arten er i fremgang og efterhånden stationær mange steder, men vil man af med fuglen, så er det uhyre nemt, da glenten også kaldet ''nordens grib'' er ådselsæder... Vedrørende den ulykkelige historie om den dræbte havørn, så er det sandsynligvis sket et sted, hvor der ikke var nogen til at holde øje med fuglen.

Mvh/Steen

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(841)
#2 Svar postet d. 28-05-15 kl. 17:00. Emne: Risiko for at indtaste obs.?
Hej

Jeg er enig med Steen i at du roligt kan indtaste dine obs., og tror ikke der er eksempler på at den type obs. er brugt til at skade fuglene.

Besvar | Kommentér

Mads Paulsen

Svaraktivitet:

(191)
#3 Svar postet d. 29-05-15 kl. 11:11. Emne: Risiko for at indtaste obs.?
Jeg er enig i at du sagtens kan indtaste din røde glente. Nogle typer observationer, tror jeg dog er en god ide at udelade, ligesom man kan vælge at lave skjulte observationer på dofbasen. Her tænker jeg på yngle-fund af sårbare arter. F.eks. blev det holdt hemmeligt hvor der ynglende biæder sidste år.

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#4 Kommentar postet d. 30-05-15 kl. 08:45. Emne: Risiko for at indtaste obs.?
- tak for beroligende svar, så vil jeg fortsætte med at indtaste obs for Rød Glente. Dejligt at det i luften er et smukt dyr, der er i fremgang, når det på jorden er et slimet dyr (Iberisk Skovsnegl), der er i fremgang!!!

Men det er mig stadig ubegribeligt at man kan finde på at skyde en Havørn - det kan vel ikke genere nogen, at den laver lidt "røre i andedammen" (som regel tegn på at jeg kan se Havørn), og napper en Blishøne. Måske er det netop det dyr, jeg har mødt på Farøbroen - så forfærdeligt trist. Det må jo være en trofæjæger.

Hvad angår orkidéer har jeg set for mange gravehuller til at jeg indtaster obs af de sjældne arter. Men jeg kan se, at det er der andre, der gør, så her mener jeg bestemt, der er en risiko. Men der er som nævnt ikke noget endeligt svar - man kan veksle mellem tillid til sine medmennesker og paranoia.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator