Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Freddy Vinther-Larsen
Hvor gammel kan en ryle mon blive? (Læst 959 gange) Postet d. 28-05-15 kl. 17:53
Så denne ryle d. 27.5.2015 på Værneengene. Den havde en mærkelig adfærd. Den gik og fouragede i nogle sekunder, derefter bakkede den ca. 30 cm. hvorefter den flagrede hen til vandkanten igen, og så blev den ved. Det var også ligesom den ikke helt havde styr på benene. Næbbet så ud, som om det var ved at gå i opløsning.

For mig en adfærd jeg ikke har set tidligere.

Mvh Freddy

Hvor gammel kan en ryle mon blive? (Så denne ryle d. 27.5.2015 på Værneengene. Den havde en mærkelig adfærd. Den gik og fouragede i nogl)
Freddy Vinther-Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#1 Svar postet d. 28-05-15 kl. 18:16. Emne: Hvor gammel kan en ryle mon blive?
Vadefugle er ''beregnet'' til at blive gamle, da deres reproduktionsrate er så lille (aldrig mere end et kuld, maksimum fire æg, samt stor ungedødelighed)

Mener rekorden for Alm.Ryle i naturen er på mere end 30 år.

Imidlertid er det næppe sådan at fugle i naturen lever længe nok til at vise sand alderdomssvækkelse, for sådanne handicap ville gøre at de blev taget af prædatorer ved de allerførste tegn på svækkelse.

Den ryle du har set behøver derfor ikke at være særlig gammel.

Den er blot ramt af en eller anden sygdom som har forandret/nedbrudt kitinen i ben og næb, samt måske også på andre måder hæmmer dens overlevelseschancer.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(827)
#2 Svar postet d. 28-05-15 kl. 18:38. Emne: Hvor gammel kan en ryle mon blive?
Jeg er i det store og hele enig med Peter. Jeg ser dog ikke noget unormalt ved næb eller ben.

Det er jo en Engryle (den sydlige race af Alm. Ryle) på yngleplads, og så kan adfærden meget vel skyldes at du har været for tæt på dens æg eller unger. Det forhold kan udløse en underlig adfærd, overspringshandling (en konflikt mellen at beskytte æg/unger og flugt).

Besvar | Kommentér

Freddy Vinther-Larsen
#3 Kommentar postet d. 28-05-15 kl. 21:23. Emne: Hvor gammel kan en ryle mon blive?
Tusinde tak for fin og udtømmende svar.

Mht oversprings handling og lignende var der ikke tale om, da den ikke ænsede min tilstedeværelse overhovedet bla. på grund af afstanden og jeg sad godt gemt i bilen.

Mvh Freddy

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#4 Svar postet d. 28-05-15 kl. 21:40. Emne: Hvor gammel kan en ryle mon blive?
Dens øje ser underligt ud.

Iris er sortbrun hos Alm.Ryle (ligesom hos de fleste vadere), og jeg tror aldrig jeg har set at øjet ser andet end sort ud på fotos.

Her ses noget rødbrunt i øjet (blod?) ligesom fjerene på tøjlen, og selve øjenranden ser klistret og unormal ud.

Blindhed på det ene øje måske forklare den mærkværdige adfærd.....

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rita Merete Hansen

Svaraktivitet:

(94)
#5 Svar postet d. 28-05-15 kl. 21:50. Emne: Hvor gammel kan en ryle mon blive?
Hej

Måske lyder det mærkeligt det jeg kommer med her.var selv på værnengene d.27.5Det blæste meget,og kan godt rykke lidt i fuglene,om det er det ved jeg ikke ,men ville lige nævne det.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#6 Svar postet d. 28-05-15 kl. 22:16. Emne: Hvor gammel kan en ryle mon blive?
Godt med denne oplysning Rita.

Der er dog ved nærmere eftersyn flere ting som tyder på en skadet/syg fugl, snarere end en som blot kæmper mod elementernes rasen.

Udover det jeg nævner i mine to svar ovenfor, er det ret tydeligt at nogle af fjerene på tøjlen er revet løs, og ligesom hænger ned/stritter ud fra deres fæste.

En mulig forklaring kunne være at fuglen har hængt fast, eller blot strejfet et pigtrådshegn, og at flængen på tøjlen kunne have givet en skade på øjeæblet under skindet, som så kunne have forårsaget en blindende blødning i øjenvæskerne.

Mener at have set anskudte fugle med sådanne blodfyldte øjne, så fuglen kan måske være en skadet alpina på træk, og forklare at dens fældning er blevet sat på pause, hvilket giver et schinziiagtigt udseende....

Erkender at disse betragtninger er det rene (inspirerede?) gætværk, men forholdvis ofte kan den erfarne ornitolog udlede en del af fugles udseende og adfærd.

Især i vores tidsalder hvor knaldgode fotos tillader nærstudier som tidligere var forbeholdt museumsfolk gennem indsamling af materiale til skindsamlingerne.

Tak til Freddy for godt observationsarbejde med tilhørende fotodokumentation:

Helt nødvendigt råstof til diverse teorier

Besvar | Kommentér

Freddy Vinther-Larsen
#7 Kommentar postet d. 28-05-15 kl. 22:40. Emne: Hvor gammel kan en ryle mon blive?
Jeg takker endnu engang for alle indlæg. Jeg sender lige et billede med, hvor man kan se at halepartiet ikke ser særlig velplejet ud.

En lille ting mere var, at de øvrige fugle ikke havde problemer med at stå fast.

Mvh Freddy

Hvor gammel kan en ryle mon blive? (Jeg takker endnu engang for alle indlæg. Jeg sender lige et billede med, hvor man kan se at halepart)
Freddy Vinther-Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator