Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Navn Forum -> Fisk -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvordan spredes ferskvandsfisk? (Læst 4224 gange) Postet d. 28-05-15 kl. 21:35
Hvordan spredes ferskvandsfisk til andre søer, specielt til nye søer?

I en del tilfælde kan det være via grøfter og dræn, men hvordan sker det til helt isolerede søer? - Kan det ske med fugle? Eller sker det altid ved udsætning?

Det er interessant fordi nogle padder, specielt Stor Vandsalamander og Løgfrø har meget svært ved at sameksistere med fisk.

Og der findes trods at fiskefri søer, også ældre af slagsen.

Besvar | Kommentér

Michael Winther

Svaraktivitet:

(3)
#1 Svar postet d. 28-05-15 kl. 22:05. Emne: Hvordan spredes ferskvandsfisk?
Husker at have læst et sted, at nogle fiskeæg kan klistre sig fast på f.eks andefødder og blive transporteret til andre søer på den måde.

Besvar | Kommentér

Steen V Knudsen

Svaraktivitet:

(94)
#2 Svar postet d. 29-05-15 kl. 01:23. Emne: Hvordan spredes ferskvandsfisk?
Hej Poul.

Det er der faktisk stor uenighed om.

Selv om jeg har kendskab til 1 vandhul, hvor 3 fiskearter er indvandret af sig selv, uden der er forbindelse via grøft eller dræn, er jeg af en biolog blevet belært om at dette IKKE kan lade sig gøre.

Det drejer sig om trepigget hundestejle,gråskalle og aborre.

Der er massere af vandhuller i nærheden, hvor tætteste ligger maksimalt 200 meter der fra i fugleflugtslinje.

Mit bud er at det er fugletræk der har indslæbt æg via vandplanter.

Med hensyn til fisketomme søer som ikke er af nyere dato, kan det jo godt være at søen feks i perioder på året enten bundfryser eller udtørrer således at fisk ikke kan formere sig der.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 29-05-15 kl. 05:46. Emne: Hvordan spredes ferskvandsfisk?
Hej Steen og Michael

Jeg har svært ved at forstå fiskenes spredningsdynamik, fordi der trods alt findes en del fiskefri søer. Mest helt små på et par 100 m2, men også enkelte lidt større.

Hvis fiskelæg m.v. spredes med fugle, så er det svært at forstå. Som sagt findes der, især mindre, søer uden fisk. Men der findes næppe søer, der ikke jævnligt besøges af fugle: gråænder, måger o.s.v.

Der er fiskearter, hvis livsbetingelser må siges at være opfyldt tæt på alle steder: hundestejler, karudser o.s.v.

Når jeg borer i det, er det fordi, jeg er ved at registrere forekomst af Stor Vandsalamander i et projekt. - Det er velkendt at mange padder trives dårligt sammen med fisk. Generelt kan man gå ud fra, at Stor Vandsalamander og Løgfrø ikke yngler i søer, hvor der er fisk. Simpelthen fordi deres larver fouragerer i den fri vandsøjle, og ikke ved bunden og i bevoksninger af vandplanter, og derfor meget hurtigt ender som fiskemad. Nyklækkede paddelarver har en størrelse, så de ikke udgør noget problem for hundestejler, små karudser og skaller, aborrer o.s.v.

Besvar | Kommentér

Nikolaj H. Correll

Svaraktivitet:

(1)
#4 Svar postet d. 29-05-15 kl. 07:27. Emne: Hvordan spredes ferskvandsfisk?
Hvorfor stille spørgsmålstegn ved fuglespredningen? Fiskeæg hænger nemt fast i vandplanter og andet. Vandplanter hænger nemt fast i vandfugle. Vandfugle flyver mellem søer. Er der nogen argumenter mod, at det hænger sådan sammen?

Når mindre vandhuller forbliver fiskeløse, så skyldes det, at de udtørrer eller bundfryser med års mellemrum.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 29-05-15 kl. 07:41. Emne: Hvordan spredes ferskvandsfisk?
Nikolaj, den holder altså ikke. Jeg ved godt, at fisk uddør ved bundfrysning eller udtørring. Men hvor længe siden er det, vi har haft en streng vinter?

Sidst jeg snakkede med bl.a. Kåre Fog (som er en af dem, der ved mest om de danske padder) om det, fik jeg at vide, at spredning af fiskeæg med fugle næppe fandt sted i praksis.

Jeg har de sidste dage besøgt 5-7 søer med Stor Vandsalamander. Ingen af dem kan have været bundfrosset eller udtørret i lang tid, og alle (med en mulig undtagelse) helt uden fisk.

Løgfrø og Stor Vandsalamander findes i øvrigt i reglen ikke, efter min erfaring, i temporære og halvtemporære søer.

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe

Svaraktivitet:

(2)
#6 Svar postet d. 29-05-15 kl. 08:16. Emne: Hvordan spredes ferskvandsfisk?
Hej Poul.

Jeg tilslutter mig bl.a. Kåre, idet det generelt regnes for usandsynligt, at ænder bidrager i et bare begrænset omfang til spredning af fisk.

Jeg kan anbefale denne tyske artikel, som jeg har i trykt form:

Schmidt, B.R. (2013): Transportieren Enten Fische in natürlicherweise fischfreie Amphibienlaichgebiete? - Zeitschrift für Feldherpetologie 20(2): 137–144.

- se linket HER

Der kendes ingen konkrete tilfælde, hvor ænder har spredt fisk til paddevandhuller.

Jeg mener ikke, at jeg har en pdf af den fulde artikel, men jeg vil anbefale, at du skriver til forfatteren for at få artiklen. Der er link til en pdf af artiklens abstract, og her står forfatterens emailadresse.

Venligst

Henrik Bringsøe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(1)
#7 Svar postet d. 29-05-15 kl. 08:17. Emne: Hvordan spredes ferskvandsfisk?
Jeg spurgte museets fiskeekspert Frank Jensen for en håndfuld år siden, fordi jeg absolut intet kunne finde i den videnskabelige litteratur. Han sagde også, at det aldrig er påvist, at fisk spredes vha. vandfugle. Dermed selvfølgelig ikke sagt, at det ikke kan ske...

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#8 Kommentar postet d. 29-05-15 kl. 08:25. Emne: Hvordan spredes ferskvandsfisk?
Det er jo tankevækkende, at der findes en del fiskefri søer. Ikke sjældent skinner de i øjnene ved høj vandkvalitet: lysåbne, klart vand og fin submers vegetation (sikkert p.g.a. fraværet af karpefisk).

Men hvordan er de så kommet der? Udsætning? Hvor der er gedder i tørvegrave fra 2. skal de jo have noget at leve af, typisk såkaldte fredfisk.

Besvar | Kommentér

Ejnar Bach Sørensen

Svaraktivitet:

(1)
#9 Svar postet d. 29-05-15 kl. 08:25. Emne: Hvordan spredes ferskvandsfisk?
Hvis en sø er dækket af is i længere tid, uden at være bundfrossen, falder iltindholdet voldsomt, afhængig af mængden af organisk meteriale, mængden af (ægte) vandplanter, samt om der ligger sne, som forhindrer at planterne får lys nok til deres iltproduktion.

Det medfører, at alle overvintrende padder dør, og mon ikke det samme sker med eventuelle fisk?

Jeg har oplevet fænomenet mange gange i et antal kunstige fiskeløse søer med god undervandsbeplantning, og med vanddybder op til 1m. Om foråret kunne der ligge mere end 50 døde frøer, og et ukendt antal Salamandere.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator