Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Pedersen
Læderporesvamp - bæltet eller broget? (Læst 333 gange) Postet d. 03-06-15 kl. 19:27
Troede egentligt det var en Broget Læderporesvamp, men kunne se, at der faktisk findes en, der måske ligner mere nemlig Bæltet Læderporesvamp? Er det muligt at afgøre hvilken?

Den er set ved Toggerup Tørvemose den 2. maj 2015.

Venlig hilsen

Jan

Læderporesvamp - bæltet eller broget? (Troede egentligt det var en Broget Læderporesvamp, men kunne se, at der faktisk findes en, der måske)
Jan Pedersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1050 x 700)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#1 Svar postet d. 03-06-15 kl. 20:07. Emne: Læderporesvamp - bæltet eller broget?
Tjaa, du mangler jo at vise porelaget Jeg vil tro træet er noget nåletræ. Det kan være 2 arter, mest sandsynlig er den almindelige Fyrre-korkhat, en anden er den ret sjældne art Gran-korkhat

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Pedersen
#2 Kommentar postet d. 03-06-15 kl. 21:07. Emne: Læderporesvamp - bæltet eller broget?
Hej Jette

Mange tak for svaret.

Jeg vil umiddelbart sige det er ret sandsynligt, at træet er noget nåletræ, jeg kan bare ikke sige det med rimelig sikkerhed.

Desværre begik jeg den klassiske fejl at tro jeg faktisk vidste, hvad jeg fotograferede - og yderligere dokumentation ikke var nødvendig. Det kan da godt være, at jeg skulle prøve at lægge vejen forbi igen, og så få noget mere dokumentation. Er der noget særligt jeg skal prøve at fotografere, eller kræves der belæg for at afgøre arten?

Venlig hilsen

Jan

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#3 Svar postet d. 04-06-15 kl. 10:46. Emne: Læderporesvamp - bæltet eller broget?
Hej Jan, det er bestemt ikke nødvendig med belæg. Hvis din vej alligevel skulle falde forbi på et tidspunkt, så er det fint med et foto af en omvendt hat. Her ses Fyrre-korkhat med de tætte langstrakte lameller - se linket HER

-og her Gran-korkhat med fjerne - se linket HER

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Pedersen
#4 Kommentar postet d. 04-06-15 kl. 17:28. Emne: Læderporesvamp - bæltet eller broget?
Hej Jette

Fremragende illustration af forskellen. Det fortjener afgjort, at jeg opsøge lokaliteten igen. Jeg vender frygteligt tilbage

Mange tak for svaret.

Venlig hilsen

Jan

Besvar | Kommentér

Jan Pedersen
#5 Kommentar postet d. 11-06-15 kl. 21:53. Emne: Læderporesvamp - bæltet eller broget?
For en god ordens skyld: Denne svamp er efter et senere besøg på lokaliteten nu bestemt til fyrre-korkhat - se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator