Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Lad være med at smage på Dansk Arum / Plettet Arum (Læst 748 gange) Postet d. 05-06-15 kl. 11:34
Dels er planterne giftige, men derfor kan man jo godt smage og spytte ud, bortset fra de allergiftigste som Gifttyde, hvor en slags stunts må frarådes.

På DNs biodiversitetstræf på Skovsgård, Langeland, for nyligt ville jeg prøve, hvordan Dansk Arum, om før i tiden kaldtes Dansk Ingefær, smagte.

Det var usædvanligt modbydeligt. Det brændte på tungen en times tid efter. Betydeligt værre end Bitter Prikvortelav.

Så det stunt vil jeg kraftigt fraråde. Jeg gør det aldrig mere.

Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 05-06-15 kl. 11:58. Emne: Lad være med at smage på Dansk Arum / Plettet Arum
Der skulle være bittesmå krystaller (raphider) i saften af Arum.

Ikke alene er krystallerne så skarpe, at de punkterer cellerne i mundens slimhinder. Men hullerne giver adgang for plantens giftige saft, som kan give overfølsomhedsreaktioner og opsvulmninger i synkeapparatet.

Man dør næppe af forgiftningen - men der skulle vøre risiko for at dø af kvælning.

..

Spis aldrig Arum. Og brug ikke det lumske navn "dansk ingefær", som lyder af mad.

frygtsom hilsen fra Henry

PS: min viden om raphidernes virkning er ikke opdateret. Hukommelsen bør efterkontrolleres på internettets troværdige sider om plantegifte.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator