Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. juni 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Lyngby
Pipiza noctiluca? (Læst 248 gange) Postet d. 07-06-15 kl. 22:36
Nørreå (Fladbro) ved Randers 6/6-2015

Kan denne godkendes som værende Foranderlig gallesvirreflue, hun. Pipiza noctiluca.

Mvh Jan

Pipiza noctiluca? (Nørreå (Fladbro) ved Randers 6/6-2015

Kan denne godkendes som værende Foranderlig gallesvirreflue)
Jan Lyngby har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (666 x 1000)
Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#1 Kommentar postet d. 07-06-15 kl. 23:10. Emne: Pipiza noctiluca?
Hej Jan

Jeg fotograferede noget lignende for en uge siden. Jeg har dog ikke oprettet tråd på f&n, men her billede på flickr:

- se linket HER

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#2 Kommentar postet d. 08-06-15 kl. 22:16. Emne: Pipiza noctiluca?
Hej Erland

Bimaculata havde jeg også inde over, men efter lidt granskning af Torps "bibel" syntes jeg det passede bedre med noctiluca. Pga: "Vingerne oftest med en ret stor plet som udefter bliver gradvis svagere"; og hos bimaculata: "Vingerne uden eller med svagt formørket plet."

Og så passer de lange 3.led på antennerne også bedre med bimaculata

Men mit billede er desværre ikke godt nok til de andre kendetegn - Det blæste ret meget, så de fleste af billederne den dag var ikke 100% skarpe

Håber Bent får tid til en tur forbi.

Mvh Jan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator