Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Nathan Russell
optimeret størrelse på vedhæftede fotos (Læst 827 gange) Postet d. 11-06-15 kl. 13:20
Hvordan sikres den højeste billedkvalitet på de vedhæftede fotos som følger med en tråd her på FON?

M.a.o. hvordan kan man efterbehandle og "pakke sine fotos", så de reduceres så lidt som muligt når de sendes via denne hjemmeside?

Besvar | Kommentér

Stephan Pindstrup

Svaraktivitet:

(2)
#1 Svar postet d. 11-06-15 kl. 18:08. Emne: optimeret størrelse på vedhæftede fotos
Hejsa

Jeg ved ikke hvilke programmer eller tools du bruger men jeg plejer at gå "lige til grænsen" vha Lightroom export.

Se vedlæg

optimeret størrelse på vedhæftede fotos (Hejsa 

Jeg ved ikke hvilke programmer eller tools du bruger men jeg plejer at gå "lige til grænse)
Stephan Pindstrup har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#2 Svar postet d. 11-06-15 kl. 18:55. Emne: optimeret størrelse på vedhæftede fotos
Det kommer an på så meget - bl.a. hvilket program du anvender.

1) Beskær evt. billedet til det vigtige. Mange uploader ubeskårne "hvad er det?"-billeder med et lillebitte kræ omgivet af en masse grønt. Så hellere et kraftigt beskåret og måske uskarpt billede af et stort kræ uden alt muligt uden om.

2) Nedskalér (en kopi af) billedet til den ønskede dimension, fx. 600x900 pixels.

3) Giv billedet en "passende" skarphedsbehandling.

4) Gem billedet som JPG-fil med den komprimering, der holder sig inden for grænsen på maks. 250 KB (galleriet) el. maks. 150 KB (diskussionsforum).

NB: Nogle programmer er så smarte, at man kan sætte komprimeringen vha. maks. filstørrelse, fx Adobe Lightroom (som vist). Men i de fleste kan man kun sætte komprimeringsgraden, og dermed bliver filstørrelsen mere uforudsigelig. Den bestemmes nemlig ikke kun af komprimeringsgraden, men også af mængden af detaljer i billedet. Blå himmel = mindre fil; detaljerig trækrone = større fil.

NB: Forskellige programmers JPEG-komprimering har ofte værdierne 1-10 el. 1-100 (fra mest til mindst komprimering) - men med forskellig kraft og dermed forskellig filstørrelse. Det betyder, at man i nogle programmer må komprimere mere for at opnå samme filstørrelse (KB) som i andre programmer. Derfor er det lidt farligt med anbefalinger a la "niveau 8 passer til det meste".

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Nathan Russell
#3 Kommentar postet d. 11-06-15 kl. 21:35. Emne: optimeret størrelse på vedhæftede fotos
Tak for jeres svar.

Besvar | Kommentér

Mads Linnemann Filskov

Svaraktivitet:

(5)
#4 Svar postet d. 16-06-15 kl. 13:44. Emne: optimeret størrelse på vedhæftede fotos
I forbindelse med en henvendelse til f&n fik jeg oplyst at der arbejdes på at det i fremtiden ikke skal være nødvendigt for brugeren at reducere billedfilstørrelsen - det vil ske automatisk i forbindelse med upload. Jeg ved dog ikke hvad tidsperspektivet for implementeringen af dette er.

PS. Jeg har en billedresizer på min hjemmeside:

- se linket HER

VH Mads

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator