Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Hvilken knippevoksende svamp (Læst 735 gange) Postet d. 14-06-15 kl. 00:00
Er set på et "dige" gennem Vejen Mose i dag.

Jeg kunne se 2 knipper, hvoraf den ene stort set var helt indtørret.

Knipperne var 15-20 cm i samlet diameter.

Der voksede eg, birk, røn - og andre småtræer og buske, som jeg ikke kan identificere

Billederne er taget af en lille del af knippen, der er skåret fra den knippe, der var mest intakt.

Stokken var trævlet og hvid i kødet.

3 billeder

Hvilken knippevoksende svamp (Er set på et "dige" gennem Vejen Mose i dag.
Jeg kunne se 2 knipper, hvoraf den ene stort set var h)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#1 Kommentar postet d. 14-06-15 kl. 00:01. Emne: Hvilken knippevoksende svamp
-

Hvilken knippevoksende svamp (-)
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#2 Kommentar postet d. 14-06-15 kl. 00:02. Emne: Hvilken knippevoksende svamp
-

Hvilken knippevoksende svamp (-)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#3 Svar postet d. 14-06-15 kl. 18:50. Emne: Hvilken knippevoksende svamp
Jeg synes, at det ligner Røggrå Gråblad.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#4 Kommentar postet d. 14-06-15 kl. 22:03. Emne: Hvilken knippevoksende svamp
Jeg håber ikke du synes, jeg er krakiler ... men når du skriver "jeg synes det ligner" betyder det så, at du gerne vil have jeg venter på andre? (Jeg hører nok til dem, der skal have det "skåret ud i pap" )

Når jeg læser om den, synes jeg da det ser ud til at passe - bortset fra, at jeg undrer mig over at de to knipper jeg så stort set var udtørrede. Det har jo ikke just været tørt vejr de sidste par uger

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#5 Kommentar postet d. 14-06-15 kl. 22:32. Emne: Hvilken knippevoksende svamp
Ligner godt nok den Røggrå, men noget usædvanligt for årstiden. Måske Lyophyllum decastes?

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#6 Kommentar postet d. 14-06-15 kl. 23:32. Emne: Hvilken knippevoksende svamp
??? - På svampeatlas læser jeg da om begge, at de vokser i de samme måneder: fra juni til oktober (toppende i august)

Men samtidig tror jeg, at man nærmest ikke kan bestemme dem ... måske heller ikke med mikroskopi?:

Citat om Lyophyllum fumosum:

Diagnose: En knippevoksende, kødfuld, gråbrun, ikke sværtende, surt-melagtigt lugtende gråblad med kuglerunde, glatte sporer.

Forvekslingsmuligheder: Arten tilhører sammen med L. decastes et meget vanskeligt kompleks, der formodentligt består af 4-5 danske arter, der p.t. ikke kan erkendes via morfologiske karakterer. Her er det forsøgt at sortere efter lugtkarakteren, hvor røggrå gråblad har en tydeligt lugt og L. decastes ikke. Men en sådan opdeling er notorisk yderst fejlbehæftet.

Citat om Lyophyllum decastes:

Diagnose: En knippevoksende, fastkødet, ikke sværtende og ikke lugtende gråblad med kuglerunde, glatte sporer.

Forvekslingsmuligheder: Det er i praksis ikke muligt at kende gråblad-arterne i røggrå gråblad-komplekset fra hinanden, i hvertfald ikke med de karakterer vi for tiden har til rådighed. Røggrå gråblad skal kunne skilles på en sur-melet-spermatisk lugt men molekylære under søgelser har vist at der snarere er fem arter i komplekset. I Sverige og Norge har man nu via molekylære metoder erkendt at den ellers fjernøstlige og kendte spisesvamp L. shimeji også forekomer i hemiboreale-boreale fyrreskove, og den kunne måske også tænkes at forekomme i sandede fyrreplantager i Danmark.

Så mon ikke vi skal stoppe her??

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#7 Svar postet d. 15-06-15 kl. 09:05. Emne: Hvilken knippevoksende svamp
Jo, og helt sikker var jeg ikke, men vi har da ramt gruppen.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#8 Kommentar postet d. 15-06-15 kl. 09:21. Emne: Hvilken knippevoksende svamp
Ok

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator