Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Jørgen Rosenkrants
Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015 (Læst 1824 gange) Postet d. 25-06-15 kl. 20:39
Jeg har et foderbrædt, hvor jeg fodrer fuglene - også nu her i sommeren. D. 22/6 bemærkede jeg en due, hvor jeg først tænkte: det er nok en ung tyrkerdue. Jeg tog billeder gennem vinduet, og ved opslag i div. fuglebøger, måtte jeg konstatere, at det nok ikke var nogen ung tyrkerdue, men en turteldue. Da jeg godt var klar over, at den ikke er helt almindelig at se i Østjylland, skrev jeg min observation ind i Naturbasen. Observationen blev da også rød - for sjældenhed - men ellers er der jo ikke så mange informationer at hente der. For at få min nysgerrighed stillet, spørger jeg derfor her: Er det mest sandsynligt en fugl, der er undvegen fra fangenskab? (og hvem holder i givet fald sådanne fugle i fangenskab?) Er det måske en trækfugl? ( i givet fald - hvor er den på vej hen?) Eller noget helt 3. ?

Under alle omstændigher var det spændende at se en fugl, jeg ikke tidligere er stødt på. Men det kunne være spændende, hvis nogle kunne give mig flere oplysninger.

Jeg vedhæfter et andet foto end det, jeg indrapporterede til Narurbasen (billedet er forstørret - og jeg er ikke super-fugle-fotograf - men arten er vel sikker nok?!)

Glæder mig til jeres kommentarer!

Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015 (Jeg har et foderbrædt, hvor jeg fodrer fuglene - også nu her i sommeren. D. 22/6 bemærkede jeg en du)
Niels Jørgen Rosenkrants har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lars Thomas

Svaraktivitet:

(302)
#1 Svar postet d. 25-06-15 kl. 20:55. Emne: Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015
Det er så afgjort en turteldue. Tillykke med den. Dem ser man ikke så mange af i vores hjørne af verden. Det er ikke sandsynligt, at det er en undsluppen fangenskabsfugl. Du har formentlig fået besøg af et dyr der er på strejf, muligvis ledt på vildspor af vind og vejr.

Lars Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#2 Kommentar postet d. 25-06-15 kl. 21:10. Emne: Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015
Mange tak for dit hurtige svar Lars Thomas.

Jeg har læst, at der er en lille bestand i Sønderjylland - så den er så nok blæst her op der nede fra - blæst har vi jo haft nok af!

Mvh

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(627)
#3 Svar postet d. 25-06-15 kl. 21:48. Emne: Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015
En turteldue kan såmænd nok finde til Århus,men det er en smule mystisk at den kommer til foderbræt.

Jeg har set to i år hernede i grænseområdet,og jeg har det indtryk,at det er en sky fugl.

Det kunne være sjovt at høre om andre erfaringer

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#4 Kommentar postet d. 25-06-15 kl. 22:05. Emne: Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015
Svend Ove: den sad ikke på selve fodderbræddet - det er for trangt til duer. Den sad på græsset neden under og spiste af de frø, der var spredt af hidsige solsorter på bræddet - lige som de ringduer og tyrkerduer, der næsten dagligt er på visit. Jeg observerede den i ca. 1/2-3/4 time sidst på eftermiddagen d. 22./6. Den sad også lidt i et æbletræ lige ved siden af.Jeg stod inde i stuen, og betragtende den gennem vinduerne - var jeg gået ud, var den ganske givet fløjet væk.

Jeg har ikke set den før eller siden.

Huset ligger i et parcelhus-kvarter med marker og lidt skov inden for få kilometer. (Mårslet ligger ca 15 km syd for Århus)

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#5 Kommentar postet d. 25-06-15 kl. 22:17. Emne: Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015
....og tak for dit svar Svend Ove. Dejligt at få respons!

Mvh

Biels Jørgen

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#6 Kommentar postet d. 27-06-15 kl. 17:04. Emne: Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015
I dag - d. 27./6 2015 var turtelduen igen på besøg. Jeg opdagede den i haven samme sted som d, 22,/6, i græsset under foderbrættet. Da jeg nærmede mig vinduet for at tage billeder, fløj den op på taget af naboens skur - hvor det lykkedes mig at få et enkelt billede inden den forsvandt.

Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015 (I dag - d. 27./6 2015 var turtelduen igen på besøg. Jeg opdagede den i haven samme sted som d, 22,/6)
Niels Jørgen Rosenkrants har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(627)
#7 Svar postet d. 27-06-15 kl. 18:12. Emne: Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015
Dejlig gæst du har

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#8 Kommentar postet d. 27-06-15 kl. 19:18. Emne: Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015
ja, jeg er bestemt også glad for besøget. Men jeg håber da, at den finder hjem, og kan være med til at øge bestanden hos dig i det sønderjyske - for det er vel nok der, den kommer fra.

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen
#9 Kommentar postet d. 27-06-15 kl. 21:08. Emne: Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015
Jamen,det kunne jo være mere spændende,hvis der kom én mere op til dig,så de kunne øge bestanden dér

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator