Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. juni 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Morten DD Hansen
Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue (Læst 3755 gange) Postet d. 27-09-07 kl. 22:14
Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue (PRESSEMEDDELELSE FRA FUGLEOGNATUR.DK & NATURHISTORISK MUSEUM, ÅRHUS

Prægtig snylteflue fundet i D)
Foto: Kristian Raaschou

PRESSEMEDDELELSE FRA FUGLEOGNATUR.DK & NATURHISTORISK MUSEUM, ÅRHUS

Prægtig snylteflue fundet i Danmark

Det varmere klima er for alvor ved at slå igennem i den danske natur. Hver måned bringer nye sydeuropæiske arter til Danmark – arter, som for få år siden havde deres nordgrænse i Mellemeuropa! Det fremgår af hjemmesiden fugleognatur.dk, hvor alle Danmarks dyr og planter skrives i mandtal.

Seneste skud på stammen blev registreret i sidste uge, da naturfotografen Kristian Raaschou ved Farum Sø snublede over en pragtsnylteflue, han ikke kendte. Han lagde et billede på fugleognatur.dk, og her kunne flueeksperten Walther Gritsch bekræfte, at der var tale om gylden pragtsnylteflue – en art, som hidtil ikke har været set nordligere end Hamborg. Den følger dermed lige i hælene på sin fætter, blåvinget pragtsnylteflue, som i løbet af fem år har bredt sig over hele det sydøstlige Danmark og nu er nået så langt som til det sydlige Norge.

På trods af navnet er de godt en cm. lange snyltefluer ikke farlige (for mennesker). De lægger æg i de store insekter, der kaldes bredtæger, og de voksne fluer lever udelukkende af pollen og nektar. På trods af den dystre baggrund vækker det nye fund begejstring hos fagfolkene. ”Klimaændringerne bekymrer både forskere og politikere. Men det rokker ikke ved, at det er nogle fantastisk smukke og fotogene arter, der vælter ind over vore grænser i disse år”, siger naturvejleder Morten DD Hansen fra Naturhistorisk Museum i Århus.

Se tråden om snyltefluen her: - se linket HER

Indslag med den stolte finder på TV2 Lorry - se linket HER

SIDSTE: På fugleognatur.dk er arten nu også registreret fra Nærum, hvor Ruth Alburg har fotograferet en hun - se linket HER

Kommentér

Rasmus Bisschop-Larsen
#1 postet d. 28-09-07 kl. 13:33. Emne: Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue
Hej

Jeg synes, det er en fin pressemeddelelse til de uvidende massemedier. Men til en anden gang burde det være god kotume at nævne det videnskablige (latinske) navn: Phasia aurigera. Især da det er den første gang arten/slægten har haft et dansk navn. Så kan de få læsere der evt. skulle vide noget om emnet også være med ;)

Mvh Rasmus

Kommentér

Peter Gjelstrup
#2 postet d. 28-09-07 kl. 15:01. Emne: Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue
Hej Morten

kunne du du ikke samle de mange nye arter/obeservationer i en oversigt, så vi nemmere kan overskue, hvad der sker derude i forbindelse med klimændringerne - en særlig afdeling vedr. "klimaændringer"?

Kommentér

Birgitte Borup
#3 postet d. 28-09-07 kl. 15:41. Emne: Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue
Hej.

Har lige læst nyheden i dagens udgave af URBAN.

Jeg synes også det kunne være spændende at se en liste over nye "tilflyttere" i den danske natur.

Birgitte

Kommentér

Thomas Eske Holm
#4 postet d. 28-09-07 kl. 16:36. Emne: Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue
Den med oversigten klarer jeg i weekenden!

Kommentér

Thomas Eske Holm
#5 postet d. 30-09-07 kl. 17:00. Emne: Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue
Se her: - se linket HER

Kommentér

Peter Gjelstrup
#6 postet d. 02-10-07 kl. 18:25. Emne: Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue
Hvad med at sætte "klimaændringer i naturen" på som en selvstændig fremtrædende afdeling på forsiden så det er let at finde for alle?.

Kommentér

Birgitte Borup
#7 postet d. 04-10-07 kl. 14:18. Emne: Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue
Hej.

Tak for oversigten. Jeg har haft lidt svært ved at finde den, og da jeg ved den eksisterer må det været endnu vanskeligere for andre at finde den flotte og interessante side. Eller er det bare mig der ikke er så vant til at finde rundt på siderne på nettet?

Jeg tror også det kunne være en god ide at fremhæve den f.eks. som foreslået på forsiden.

Med venlig hilsen

Birgitte

Kommentér

Thomas Eske Holm
#8 postet d. 08-10-07 kl. 20:26. Emne: Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue
Alle artslister, dvs grupperinger af arter, findes under "Artslister", inkl. klimaarter.

Hilsen Thomas

Kommentér

Birgitte Borup
#9 postet d. 09-10-07 kl. 11:28. Emne: Ny art i DK - gylden pragtsnylteflue
Hej Thomas.

OK. Tak for hjælpen. Nu kan jeg bedre finde rundt. Må jeg spørge om der ikke er kommet "nye" fugle eller pattedyr? Og om observationerne gælder fra 2003 eller før?

M.v.h

Birgitte

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator