Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ulla Hansen
Bestemmelse af kaktus (Læst 5153 gange) Postet d. 06-07-15 kl. 11:01
Jeg har efter ca. 10 års venten fået min belønning, den indtraf i går og kan ses her:

- se linket HER

...nemlig en FANTASTISK smuk blomst på min kaktus, som jeg fik som spæd stikling. Blomsten var sprunget ud i løbet af natten og var på retur ca. et døgn efter.

Damen jeg fik den af mente i sin tid at det var "Nattens Dronning", men den ser jo helt anderledes ud - kaktuskroppen altså - så jeg håber nogen kan hjælpe mig med at identificere denne, evt. gerne henvise til et websted der passer bedre end dette, da det jo ikke falder ind under nogen kategorier.

Det er jo som stueplante jeg har den, men den findes vel i naturen et eller andet sted i verden?

Med venlig hilsen og tak

Ulla Hansen

Bestemmelse af kaktus (Jeg har efter ca. 10 års venten fået min belønning, den indtraf i går og kan ses her:

https://www)
Foto: Verdens smukkeste blomst?
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#1 Kommentar postet d. 06-07-15 kl. 12:33. Emne: Bestemmelse af kaktus
Tillykke med det flotte resultat!

Flere arter har gået under navnet Nattens Dronning, men du har ret i, at den oprindelige bærer af navnet, Selenicereus grandiflorus, tilhører en helt anden taksonomisk gruppe end din. Jeg vil nemlig mene, at det er en Echinopsis af en art, eller muligvis en nær slægtning hertil. Det er en meget stor slægt (- se linket HER) og det vil kræve et nærstudie af din plante for at komme arten nærmere.

På følgende fine kaktus-site kan du læse mere om slægten, og om andre kaktus-slægter (bemærk, at der er 14 sider at bladre igennem blot for Echinopsis): - se linket HER

Besvar | Kommentér

Ulla Hansen
#2 Kommentar postet d. 07-07-15 kl. 19:12. Emne: Bestemmelse af kaktus
Tusind tak for hjælpen og et godt link! Det førte mig langt ind i en kaktusverden jeg næsten ikke kunne løsrive mig fra .

Uden at være 100% sikker, mener jeg alligevel at kunne fastslå at det må være Echinopsis Oxygona, som bl.a. kan ses her:

- se linket HER

Jeg fandt så også frem til at den kan blomstre igen, og at nogle også kalder den Nattens Dronning, selv om jeg mener det er en anden som bærer retten til dette smukke navn, nemlig Selenicereus grandiflorus, som kan ses her:

- se linket HER

Nå, det kan jo altid diskuteres, jeg har lovet flere stiklinger væk, efter at have vist min kaktus frem og jeg glæder mig allerede til næste gang den blomstrer!

Med venlig hilsen

Ulla Hansen

Besvar | Kommentér

Ulla Hansen
#3 Kommentar postet d. 07-07-15 kl. 19:12. Emne: Bestemmelse af kaktus
Tusind tak for hjælpen og et godt link! Det førte mig langt ind i en kaktusverden jeg næsten ikke kunne løsrive mig fra .

Uden at være 100% sikker, mener jeg alligevel at kunne fastslå at det må være Echinopsis Oxygona, som bl.a. kan ses her:

- se linket HER

Jeg fandt så også frem til at den kan blomstre igen, og at nogle også kalder den Nattens Dronning, selv om jeg mener det er en anden som bærer retten til dette smukke navn, nemlig Selenicereus grandiflorus, som kan ses her:

- se linket HER

Nå, det kan jo altid diskuteres, jeg har lovet flere stiklinger væk, efter at have vist min kaktus frem og jeg glæder mig allerede til næste gang den blomstrer!

Med venlig hilsen

Ulla Hansen

Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(27)
#4 Svar postet d. 07-07-15 kl. 19:35. Emne: Bestemmelse af kaktus
Ud fra det, man kan se på din video ser det ud til at være et godt bud, men du kan jo selvfølgelig bedst selv bedømme det, da du har den at kigge på i 1:1. For at det ikke skal være løgn, så er der jo også hybrider at tage i betragtning.

Ja, kaktus er fængslende. Jeg tør ikke give mig i lag med dyrkning, for det tager sikkert bare over Så jeg nøjes med et par Pereskia´er. De har nu aldrig blomstret (men jeg giver gerne stiklinger ud, hvis der er nogle, der vil forsøge sig).

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

pia vang henningsen
#5 Svar postet d. 30-07-17 kl. 20:22. Emne: Bestemmelse af kaktus
Jeg ved godt at det er et par år siden at du postede dit billede af din blomstrende kaktus, men jeg vil lige sende dig et billede af min fordi den ligner din så meget.

For mere end 20 år siden smed min mor en kaktus på kompostbunken. Hun havde arvet den fra sin mor, og havde oplevet den blomstre, men de blomstrede ikke hos hende, og hun syntes den var blevet for stor, så hun smed den ud.

Min husbond opdagede kaktussen på kompostbunken og spurgte om ham måtte få den, og så kom den med hjem til os.

Jeg husker ikke hvor længe der gik inden den blomstrede, men på et tidpunkt havde den hele syv blomster på en gang.

Kaktussen visnede en dag hen og døde, men vi havde afliggere, og en af dem blomstrede også.

Den gik også til, men jeg nåede lige at lave endnu en aflægger. Det er 8 år siden, tror jeg, og i går blomstrede den for første gang.

Vi filmede blosmtens udvikling over 12 timer fra kl 17 i går til kl 05 i morges. Du kan se filmen her:

- se linket HER

Bestemmelse af kaktus (Jeg ved godt at det er et par år siden at du postede dit billede af din blomstrende kaktus, men jeg )
Foto: Kaktus der blomstrer om natten
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator