Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Aksel Jørgensen
vildærter (Læst 693 gange) Postet d. 09-07-15 kl. 09:08
I går mødte jeg en af kokkene fra Søllerød kro ved søen. Han ville samle skvalderkål til en ret; men havde tid til at snakke lidt da jeg skulle samme vej. Gærde-vikke kaldte han vildærter og sagde at blomster og nye skud blev brugt som ærteskud på kroen. Er gærde-vikke en god art at spise? jeg har ikke prøvet.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#1 Kommentar postet d. 09-07-15 kl. 09:45. Emne: vildærter
Vikker er generelt giftige i rå tilstand. De kan anvendes som foderplanter hos drøvtyggere, da flermavesystemet nedbryder en del af giftstofferne. Men det bliver de ikke hos sådan nogle som os (samt f.eks. grise og fjerkræ). Der er dog forskel på både indholdsstoffer og mængderne af dem i de forskellige arter. Man kan fjerne en del af nervegiftene (cyanoalaniner) ved kogning, men jeg ved ikke med canavanin, vicinerne og de andre sjove ting.

Fodervikken og hestebønnen er rimeligt godt undersøgte, medens de andre arter vist ikke har været særligt interessante i fodermæssig sammenhæng. Jeg tror ikke Gærde-vikke ligger på den lave side, hvad angår mængderne, men jeg er ikke sikker. Dog burde en anretning med en beskeden portion vel ikke betyde noget særligt?

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 09-07-15 kl. 09:58. Emne: vildærter
Mht. sidste kommentar vil jeg lige pointere min betænkelig ved den bølge af "vild natur" gastronomi, der har flydt ind over os i godt og vel par et årtier efterhånden. Ikke fordi, der er det fjerneste galt med at spise af det forhåndenværende, men fordi vi har glemt, hvad der kan spises og hvad der ikke kan spises. Fred være med, at folk forsøger sig frem og på den måde lærer. Det er jo på den måde, at den viden opstod som vi nu har glemt. Problemet opstår først i fralæringen, som jo idag sker via helt andre metoder, bl.a. ved at betro sig til professionelle madlavere, om det er i bøger, på fjernsynet, internettet eller på en kro. Kort sagt, det er en fejl for en kok at indsamle vilde planter til sit produkt uden en solid baggrundsviden

Besvar | Kommentér

Kim Petersen

Svaraktivitet:

(6)
#3 Svar postet d. 09-07-15 kl. 11:14. Emne: vildærter
Du kan også tjekke Vikkerne ud på denne side - - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator