Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sven Erik Riedel
Hbilken svamp ? (Læst 961 gange) Postet d. 03-10-07 kl. 23:11
Denne svamp kan jeg ikke finde i mine bøger, kan nogen ud fra billedet fortælle hvilken art det er.

Svampen er 7-10 cm i diameter, vokser på jorden ved en gammel stub af et grantræ.

Hbilken svamp ? (Denne svamp kan jeg ikke finde i mine bøger, kan nogen ud fra billedet fortælle hvilken art det er.
)
Foto: Sven Erik Riedel
Klik på billedet for original størrelse (750 x 518)
Kommentér

Sven Erik Riedel
#1 postet d. 03-10-07 kl. 23:15. Emne: Hbilken svamp ?
Her er så undersiden.

Jeg burde måske også lige fortælle, at svampen er fundet i dag i Hareskoven.

Mvh

Sven Erik

Hbilken svamp ? (Her er så undersiden.

Jeg burde måske også lige fortælle, at svampen er fundet i dag i Hareskoven)
Klik på billedet for original størrelse (777 x 518)
Kommentér

Thomas Brandt
#2 postet d. 03-10-07 kl. 23:57. Emne: Hbilken svamp ?
Det er Honningsvamp.

Der findes en del nært beslægtede arter, men de er meget svære at bestemme til art.

Hilsen Thomas

Kommentér

Sven Erik Riedel
#3 postet d. 04-10-07 kl. 00:27. Emne: Hbilken svamp ?
Hej Thomas

Tak for dit hurtige svar.

Den bog, jeg kiggede i har kun billede af Køllestokket Honningsvamp, og den mener jeg ikke den ligner. Jeg vil prøve at slå svampen op andre steder.

Mange hilsner

Sven Erik

Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 postet d. 04-10-07 kl. 09:51. Emne: Hbilken svamp ?
Nu viser dine billeder ikke det typiske for Køllestokket H., nemlig basis af stokken. Men de tætte mørke skæl på hattene kunne antyde Mørk H., Armillaria ostoyae, som vokser på nåletræer. Det kan andre arter dog også, så en helt sikker bestemmelse er det ikke.

mvh

Ole

Kommentér

Sven Erik Riedel
#5 postet d. 04-10-07 kl. 23:38. Emne: Hbilken svamp ?
Hej Ole

Tak for dit svar.

Ja, de skæl forvirrede mig, men da jeg var blevet bragt på sporet med Honningsvanp, var jeg selv begyndt at tænke på Mørk H.

Jeg var mine billeder igennem for at se, om jeg havde fået en hel stok med på et af dem, det har jeg desværre ikke. Jeg vil prøve at kigge nærmere, hvis gruppen stadig findes i mogen, jeg mener dog helt sikkert, at stokken ikke var kølleformet. Køllestokket H. findes i øvrigt flere steder i nærheden, men der har de slet ingen skæl på hatten.

Jeg har et nærbillede af en hat med skællene, jeg ved ikke om det hjælper på bestemmelsen.

Mange hilsner

Sven Erik

Hbilken svamp ? (Hej Ole

Tak for dit svar.

Ja, de skæl forvirrede mig, men da jeg var blevet bragt på sporet )
Klik på billedet for original størrelse (660 x 491)
Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator